Wave Winch: de hoogdynamische lier van Ridderinkhof

  • Een sleepboot met de hoogdynamische Wave Winch (lier) van Ridderinkhof. Foto: Ridderinkhof. / Copyright tekst: DIBEBO Tekstproducties/ Dirk Bosman.
    Een sleepboot met de hoogdynamische Wave Winch (lier) van Ridderinkhof. Foto: Ridderinkhof. / Copyright tekst: DIBEBO Tekstproducties/ Dirk Bosman.

LNG terminals liggen uit veiligheidsoverwegingen vaak direct aan zee. Hoge golfslag dus. Om LNG reuzen toch nauwkeurig te manoeuvreren ontwikkelde Ridderinkhof een bijzondere lier. Een sleepboot met de hoogdynamische Wave Winch (lier) van Ridderinkhof.

 

Ridderinkhof BV, de lierenproducent die gevestigd is in de Overijsselse plaats Hasselt, heeft een hoogdynamische lier op de markt gebracht. De Wave Winch, die uitstekend zijn werk kan doen in omgeving met een hoge golfslag, is onder andere te goed gebruiken voor het laden en lossen van LNG tankers.

 

In de productiehallen in Hasselt, pal aan het Zwarte Water, is het een en al bedrijvigheid. Technisch directeur Klaas Zoet verzorgt een rondleiding. "Kijk", zegt hij. "Hier frezen wij de tandwielen. In de dagdienst zijn er hier twee medewerkers mee bezig. In de avonddienst blijft er één werknemer over, die ervoor moet zorgen dat het frezen van de tandwielen op de twee productiemachines goed verloopt. Op deze manier werken wij efficiënter."

 

Lieren bestaan uit heel veel onderdelen. "Om alles snel terug te kunnen vinden bedacht een medewerker eigenhandig daarvoor een systeem in het magazijn, dat uitgetekend staat op een whitebord", vervolgt de technisch directeur. Een stukje verderop stopt Zoet opnieuw. "Hier komen alle onderdelen van lieren bij elkaar. Een medewerker zet ze hier in elkaar. Sinds 2008 produceren wij overigens alle staalonderdelen in onze fabriek in Meppel. Het boren, lassen, draaien, frezen en spuiten vindt daarentegen allemaal in Hasselt plaats."

 

Terug naar de Wave Winch. "In 2008 kregen we van onze Canadese opdrachtgever Canaport Repsol de opdracht om voor drie sleepboten een lier te ontwerpen, die geschikt is om met sleepboten LNG schepen in een hoge golfslag aan de kade te leggen bij hun LNG terminal, die gevestigd is aan de Atlantische Oceaan. Op deze plaats komen de golven van heel ver weg en ketsen op de rotswand. Na een ontwikkelingsperiode van een jaar presenteerden wij het uiteindelijke resultaat: de Wave Winch. Op een paar technische principes van deze lier lopen op dit moment patentaanvragen. De eerste lieren met de naam Wave Winch hebben wij ontworpen en gebouwd voor LNG tanker escort winch ijsklasse sleepboten voor oceaan condities, die de grootste LNG tankers escorteren en berthen", aldus Zoet.

 

VOLAUTOMATISCHE WERKING

"Sinds vorig jaar varen de eerste sleepboten met de Wave Winch", vervolgt Zoet. Maar wat maakt de Wave Winch zo uniek? De ondernemer legt uit: "De Wave Winch houdt de sleeplijn strak tijdens alle operaties en bewegingen van de sleepboot en is in staat om heel snel de golfbewegingen te volgen. Indien er lijnkrachten ontstaan die hoger zijn dan de ingestelde kracht dan viert de lijn met grote snelheid uit tot een lengte waarbij de situatie weer veilig is. Zonder dat de sleepkabel breekt of slap komt te hangen. Met de Wave Winch kan de sleepbootkapitein elke gewenste lijnkracht proportioneel instellen en zo nodig aanpassen. Als het ware staat de sleeptros voortdurend strak. Op deze manier wordt de veiligheid voor de sleepboot, de bemanning, tankerlading en jetty aanzienlijk vergroot.

 

Een ander zeer groot voordeel van de Wave Winch is dat hij volautomatisch werkt. Het besturingssyteem is volledig automatisch waardoor de sleepbootkapitein tijdens het varen geen aandacht hoeft te besteden aan de lier. Volgens kapiteins die nu al met de Wave Winch varen, gaat dit de nieuwe standaard worden. Ook voor andere dan LNG-escort toepassingen zoals FLNG, FPSO en grote productie eenheden, waar schepen tegenaan gelegd moeten worden en om schepen te bevoorraden is de lier geschikt. Met de Wave Winch blijven schepen tegen de kant en de lijnen breken niet."

 

TECHNISCHE GEGEVENS

Volgens de technisch directeur realiseert een Wave Winch, afhankelijk van het type, een inhaalsnelheid van 140 tot 295 meter per minuut en beschikt hij over een viersnelheid van 325 meter per minuut. De Wave Winch staat toe om met de hele snelheid uit te vieren, zonder slijtage. Zoet vult aan: "Hierdoor is het mogelijk om elke beweging van de sleepboot direct te volgen. De parameters van golven en sleepboot- en liervermogen, liertraagheid, overbrengingen enzovoorts, voeren wij in onze computer-rekenmodellen en zo bepalen we op het kantoor van onze klanten, welk type Wave Winch het beste de omstandigheden kan bedienen. Wij leveren de Ridderinkhof Wave Winch range in vier types: 50-, 75-, 105- en 140 ton en die zijn allen voorzien van de dynamische volcontinue halen- vieren lijnkracht. De hele range is daarnaast leverbaar met elektrisch variabele, of met een hydraulische aandrijving. De lieren zijn uiteraard ook geschikt voor een manueel conventioneel sleepbedrijf." Afhankelijk van de grootte kost de Wave Winch tussen de 300.000 en 600.000 euro. 

 

NIEUWE OPDRACHTEN

Zoet vertelt dat Ridderinkhof na de opdracht in Canada in relatief korte tijd al drie nieuwe opdrachten voor productie en levering van de Wave Winch heeft binnengekregen. "Zo kwamen er orders binnen van een van de grootste sleepbootondernemingen ter wereld en een sleepbootbedrijf uit het Midden-Oosten. Ook met Nederlandse klanten voeren wij serieuze gesprekken over orders. Alle grote sleepbootondernemingen in de wereld zijn door ons al op de hoogte gebracht over het bestaan van de Wave Winch."

 

Ridderinkhof bestaat dit jaar al 110 jaar. Sinds 1900 is het bedrijf volgens Klaas Zoet gegroeid tot een van de grootste en specialistische bouwers van topkwaliteit lier, liersystemen en deckequipement in de wereld. De ondernemer: "De lieren van Ridderinkhof staan bij gebruikers bekend om zijn robuustheid, betrouwbaarheid en zeer lange levensduur met zeer weinig onderhoud."

 

Tot 2003 was Ridderinkhof in handen van de gelijknamige familie. In dat jaar namen Klaas Zoet (technisch directeur) en Maarten van Meerwijk (algemeen directeur) de onderneming over. Zoet: "Ridderinkhof draaide tot 2003 zo'n 3 miljoen omzet per jaar. Het bedrijf was financieel niet bijster gezond toen Maarten en ik het overnamen. Door keihard te werken, door goed te kijken naar alle zaken die vallen binnen het productieproces en de verkoop van lieren, door heel erg goed te luisteren naar de wensen van onze klanten, door ons vakmanschap zo optimaal mogelijk te benutten en niet in de laatste plaats door de uitstekende inzet van onze zeer gemotiveerde medewerkers, realiseren wij anno 2010 een omzet van meer dan 20 miljoen euro op jaarbasis. Tussen 2003 en 2010 hebben we met z'n allen een omzetgroei van 700 procent weten te realiseren. Bij ons staan momenteel om en nabij 70 personeelsleden op de loonlijst."

 

Ridderinkhof won in 2007 een FD Gouden Gazelle Award. Dit is de prijs van het Financiële Dagblad voor de snelst groeiende ondernemingen van Nederland. Bovendien werd het bedrijf in zowel 2008 als 2009 voor die prijs genomineerd.

 

VEEL MOGELIJK

Zoet: "Onze klanten noemen Ridderinkhof uniek in oplossingen. Bij ons is heel veel mogelijk. We verkopen bijna nooit nee tegen onze klanten. Doordat Maarten van Meerwijk en ik zelf aan het roer van Ridderinkhof staan, zijn de communicatielijnen kort. Niet zelden breken we tijdens een kort praatje bij de koffiemachine met onze medewerkers belangrijke knopen door. Het ontwerpen, produceren en afbouwen van lieren gebeurt volledig in onze drie eigen fabrieken in Nederland en België. Tot 2008 moesten we regelmatig bepaalde werkzaamheden aan andere bedrijven uitbesteden. Hier wilden wij vanaf, omdat het teveel kosten met zich meebracht en de leverbetrouwbaarheid ook niet altijd ten goede kwam. Sinds twee jaar maken ook Brusselle Marine Industries NV (BMI) en het gelieerde Brusselle Enterprises NV, die in het Belgische Nieuwpoort zijn gevestigd, onderdeel uit van de groep."

 

De genoemde Belgische ondernemingen zijn gespecialiseerd in het ontwerpen en bouwen van (zeer) zware lieren en stuursystemen, grotendeels voor de offshore- en baggerindustrie en voor de zeesleepvaart. BMI telt ongeveer 80 medewerkers en sinds de overname door de Nederlandse investeringsmaatschappij Z&M Invest BV, van Zoet en Van Meerwijk, groeide de jaaromzet van 4,5 naar meer dan 15 miljoen euro in 2010. Zoet besluit: "Dit is een rechtstreeks gevolg van wederom een ijzersterke merknaam en kundigheid van het team aldaar. Met gemiddelde medewerkers bovengemiddelde resultaten behalen, vinden wij nu eenmaal leuk."

 

OP DEZE TEKST RUST COPYRIGHT.