Vasthouden aan filosofie zorgt voor succes

  • Commercieel directeur Arno Hazelaar. (Foto: Dirk Bosman)Consudel Juni 2010. / Copyright tekst en foto's Dirk Bosman. Alle rechten voorbehouden.
    Commercieel directeur Arno Hazelaar. (Foto: Dirk Bosman)Consudel Juni 2010. / Copyright tekst en foto's Dirk Bosman. Alle rechten voorbehouden.

In Nederland verdwijnen steeds meer zoetwarengroothandels. Bij zoetwarengroothandel Sweet & Candy is het tegenovergestelde het geval. De omzet van het bedrijf dat sinds 1996 bestaat en eigendom is van commercieel directeur Arno Hazelaar en algemeen directeur Boy Swaders, groeit jaarlijks met zo'n vijftien procent.

 

Aangekomen op de plaats van het gesprek, is de sfeer enigszins gespannen, omdat het bestelsysteem op de website er al een paar uur uitligt. Hazelaar (49) baalt een beetje en maakt excuses. "Ons bestelsysteem werkt normaliter echt probleemloos, maar nu even niet. De hele morgen worden we al gebeld door klanten. Ondanks dat we nu last hebben van een incidenteel probleem, ben ik bijzonder blij met internet hoor. Ondernemers over de hele wereld kunnen hierdoor zoetwaren bij ons bestellen. Onze website is super up to date. Iedere 24 uur wordt hij ververst." Anderhalf uur later is het bestelsysteem weer in de lucht en krijgen alle klanten die deze morgen belden, persoonlijk via de telefoon bericht dat er weer via de website is te orderen.

 

Het voorgaande geeft aan hoe er zo ongeveer bij Sweet & Candy wordt gewerkt. Een klant is bij deze zoetwarengrossier geen nummer, maar wordt persoonlijk te woord gestaan. Dit waarderen de ondernemers van zoetwarenspeciaalzaken in Nederland, maar ook in Duitsland, de Scandinavische landen en in België. Om zomaar een paar landen te noemen waar Sweet & Candy aan levert. Hazelaar: "Veertig procent van onze omzet boeken wij in Nederland, terwijl wij door de export van zoetwaren zestig procent van de omzet halen. De laatste tijd doen wij steeds meer zaken in België. De reden? In dit land is geen vergelijkbare groothandel te vinden, die gespecialiseerd is in het leveren van een compleet assortiment voor een zoetwarenspeciaalzaak."

 

Duitsland

Een andere belangrijke afzetmarkt voor Sweet & Candy vormt Duitsland. Arno vervolgt: "Tussen het zaken doen in Nederland en Duitsland bestaan niet zoveel verschillen. Een zoetwarengroothandel als de onze bestaat niet bij de oosterburen. In Duitsland vind je veelal kleine groothandels die een beetje van alles hebben. Daarnaast bestaan er veel cash and carry bedrijven. Mijn ervaring als ondernemer is dat Duitsers gemakkelijker langdurige relaties aangaan. Met een paar Duitse bedrijven doe ik bijvoorbeeld al 25 jaar zaken."

 

Voordat Hazelaar en Swaders in 1996 met Sweet & Candy startten, bedachten zij een plan. "Vanaf het eerste moment dat onze groothandel bestaat, wilden wij de specialist zijn in kindersuikerwerk, schepsnoep en in thema-artikelen. Nu, veertien jaar na de start, staan wij nog steeds achter deze filosofie. Als een ondernemer een paars snoepje wil hebben dan kunnen wij die hem leveren. Gaat een klant van een zoetwarenspeciaalzaak een piratenfeestje houden? Nou dan zorgen wij dat er piratensnoep wordt geleverd. Als zoetwarengroothandel in de huidige tijd moet je bepaalde pijlers hebben in je assortiment, als je wilt overleven. Met andere woorden: je moet je specialiseren. In Nederland bestaan bijna geen traditionele zoetwarengroothandels meer. Maar goed, Nederland is qua grondoppervlak en bevolkingsaantallen maar heel klein."

 

Als het gaat om de toekomst van Sweet & Candy, waar op dit moment twaalf mensen werkzaam zijn, is de commercieel directeur zeer positief gestemd. "Wij zijn druk bezig om ons assortiment meer uit te diepen en we zijn continue op zoek naar meer margerijke artikelen voor onze afnemers. Daar komt bij dat onze handel puur uit impulsartikelen bestaat. Mensen blijven altijd snoepen."

 

Het baart Hazelaar geen zorgen dat het aantal zoetwarenspeciaalzaken in Nederland de laatste jaren aan het afnemen is. "Kijk, het is een feit dat er telkens zoetwarenspeciaalzaken verdwijnen, maar er komen ook nieuwe winkels voor terug. Zaken die bijvoorbeeld gespecialiseerd zijn in het verkopen van Oud Hollands snoep, al dan niet in combinatie met de verkoop van gifts, koffie en thee."

 

Hardlopers

Producten die hard lopen bij Sweet & Candy zijn de kinderartikelen zoals Candy Spray's. "Trendartikelen van Hello Kitty doen het ook erg goed. Evenals schepsnoep dat wij onze klanten in zeshonderd soorten aanbieden. Daarnaast hebben wij vijftig soorten suikervrij snoep", aldus Hazelaar.

 

Sweet & Candy doet weinig zaken met Nederlandse producenten. Arno: "Van hen nemen wij een beperkt assortiment af. Iedere fabrikant heeft zijn eigen goede en slechte punten. Ik heb geen zin om een award namens ons bedrijf te gaan uitreiken aan de beste fabrikant. Bij bekende merkfabrikanten bespeur ik helaas wel eens dat ze weinig oog hebben voor de zoetwarenspeciaalzaken. In verhouding met andere kanalen wordt hier relatief weinig omzet gegenereerd, maar er wordt door de merkfabrikanten over het algemeen weinig meegedacht met speciaalzaken." Bij importeurs loopt Sweet & Candy regelmatig tegen problemen op. "Veel van onze producten zijn afkomstig uit het verre Oosten. Als een importeur van een bepaald product te weinig inkoopt dan kan het zijn dat een populair product dan een tijdje niet leverbaar is. Dat vinden wij vervelend. Niemand wil nee-verkopen."

 

WK acties

Voor het WK Voetbal dat deze maand in Zuid-Afrika van start gaat, heeft Sweet & Candy al maanden geleden een themafolder onder afnemers verspreid. Hier is goed op gereageerd. "We hebben veel WK-artikelen verkocht. In de folder staan over het algemeen allemaal artikelen die je niet in de supermarkt tegenkomt. Begin mei zijn we met het uitleveren begonnen. Ondernemers hebben dus ruim op tijd hun WK-hoekje in hun winkel kunnen inrichten", aldus Arno Hazelaar.