POMPSHOP Koffieshops aan de snelweg

  • POMPSHOP Zomer 2014.
    POMPSHOP Zomer 2014.

Koffieleverancier Starbucks opent na de zomer op Shell Haarrijn aan de A2 onder Breukelen zijn eerste koffiebalie in een tankstation. Het gaat hier vooralsnog om een proef. De samenwerking tussen de koffieaanbieder en de oliemaatschappij moet naar verluidt leiden ‘tot een verbetering van de dienstverlening aan reizende klanten’. Shell krijgt momenteel koffie aangevoerd door een andere leverancier. Het bedrijf schenkt in een groot aantal stations Puro van aanbieder Miko koffie uit Valkenswaard. Daar menen ze dat de producten van Starbucks en Miko naast elkaar kunnen bestaan.  

 

Starbucks Coffee Company, Shell Nederland Verkoopmaatschappij en Shell Frankrijk hebben begin mei een overeenkomst aan waarin de partijen de samenwerking op de werkvloer bekrachtigen. De deal is er op gericht om het vooralsnog niet bij het experiment in Breukelen te laten. “Dit is niet zomaar een test”, zegt woordvoerder Thijs van Velzen van Shell dan ook. “Met deze overeenkomst kunnen klanten van Shell in de toekomst bij verschillende Shell-tankstations hun favoriete Starbucks drankje gebruiken.” De praktijktoets gaat een onbepaalde tijd in beslag nemen. De ervaringen aan de A2 gaan gebruikt worden om het aantal balies van Starbucks in het netwerk van Shell in Nederland en Frankrijk stap voor stap uit te breiden. De koffie van het Amerikaanse merk gaat aangeboden worden op stations aan de snelwegen. 

 

UITBREIDING

Arjan Oudejans is directeur Licensed Stores van Starbucks. Hij laat weten blij te zijn met de samenwerking met Shell. Oudejans ziet de overeenkomst als een verdere uitbreiding van de aanwezigheid van zijn bedrijf op de Nederlandse en Franse markt. “Langs autowegen in Nederland wordt bijzonder veel koffie gedronken. Wij willen graag vertegenwoordigd zijn daar waar mensen wonen, werken en reizen. Naar onze mening heeft Shell de perfecte branding en infrastructuur om onze koffie aan te bieden aan de automobilisten die dagelijks reizen tussen huis en werk.” Starbucks biedt straks op Shell station Haarrijn het volledige assortiment van het bedrijf aan. De koffieverkoop concentreert zich in een zelfstandige ruimte, die wordt ingericht in lijn met de uitstraling van de stations van Shell. Starbucks presenteert zich in de eigen winkels met een uniform beeld. Voor het project met Shell gaat het bedrijf volgens een persbericht samenwerken met plaatselijke vormgevers en interieurbouwers. 

 

MILJOENEN 

Shell ziet de overeenkomst met Starbucks wel zitten. Volgens Linda van Schaik past de samenwerking ‘perfect bij het serviceconcept van Shell’. Van Schaik is General Manager Shell Retail Benelux en Frankrijk. “Door in onze winkels producten van Starbucks te verkopen, bieden wij onze klanten een aanvullende service aan. Elke dag brengen miljoenen automobilisten tijd door in hun auto. In de helft van de stops worden er winkelaankopen gedaan bij onze tankstations. Wij begrijpen hoe belangrijk het voor onze klanten is om onderweg koffie te kunnen krijgen. Door Starbucks onderdeel te laten maken van hun reis, geven wij consumenten een extra stimulans om voor Shell te kiezen. Tijdsdruk vergroot de behoefte van consumenten aan koffie en etenswaren onderweg.” 

Voor Shell is koffie een klantentrekker. Volgens Van Schaik hebben consumenten hoge verwachtingen van de kwaliteit van koffie onderweg. “Consumenten willen dat koffie onderweg minimaal net zo goed is als koffie thuis.” De maatschappij denkt dat het met de overeenkomst met Starbucks aan deze verwachting kan voldoen.  

 

NAAST ELKAAR

Shell Nederland presenteert zijn klanten momenteel in een groot aantal stations koffie van het merk Puro. De koffie met het keurmerk van Fair Trade wordt aangevoerd door Miko Koffie Nederland uit Valkenswaard. De bevoorrading van de tankstations van de producten van Miko wordt verzorgd via Bakerstreet. Volgens een woordvoerster van Miko Koffie hoeven Puro en Starbucks elkaar niet te bijten. “Wat ons betreft kunnen Puro koffie en koffie van Starbucks prima naast elkaar bestaan. Beide productlijnen kunnen elkaar goed gaan aanvullen. Puro koffie bedient een andere markt dan Starbucks. Starbucks gaat naar verwachting bij Shell vooral melkkoffies verkopen. Onze mening is dat consumenten voor een lungo of een espresso blijven kiezen uit het aanbod van  Puro.” 

 

PRETTIG

Zo ziet algemeen directeur Henri Froeling van Bakerstreet het ook. “Puro en Starbucks kunnen onder Shell prima naast elkaar bestaan. De koffiemerken bedienen verschillende doelgroepen. Ook de gebruiksmomenten komen niet overeen.” Zijn bedrijf Bakerstreet faciliteert en ondersteunt het operationele proces van de bakkerijen die verse producten leveren aan Shell Nederland. “Wij staan helemaal achter de overeenkomst tussen Starbucks en Shell. Voor consumenten ontstaat er door de samenwerking langs de snelweg een context waar het prettig verblijven is. Shell stelt zich door de deal in staat om nieuwe doelgroepen aan te spreken en voor bestaande klanten de relevantie van een onderbreking van de reis op een station van Shell te onderstrepen. Uiteindelijk zal de komst van Starbucks alle categorieën op een Shell tankstation versterken.”