NORDISK: DE LICHTGEWICHT CONTAINER SPECIALIST VOOR DE LUCHTVAART

Op dit moment beschikt Nordisk Aviation Products over drie fabrieken in Noorwegen (hoofdkantoor), Amerika en China. Van Rooijen: "Iedere fabriek heeft zijn eigen aandachtspunten. We zijn wel aan het kijken hoe wij de bestaande capaciteit beter kunnen gaan gebruiken. De fabriek in China was oorspronkelijk bedoeld voor de Chinese markt, maar die gaat nu ook onze twee andere fabrieken bedienen. Dat is een prijstechnisch verhaal. Onze nieuwste Ultra Light container, met een gewicht van 55 kilo, is de lichtste container in zijn soort. Hij wordt in China gemaakt en vanaf hier gedistribueerd. Dit is een container die erg gewild is bij alle luchtvaartmaatschappijen. Van het oudere type Ultra Light containers dat 62 kilo weegt, heeft KLM er voor de economische crisis 3500 gekocht. In totaal hebben we van dit type tienduizend stuks afgezet. Momenteel koopt Nederlands grootste luchtvaartmaatschappij vanwege de recessie geen containers. De re-design van de Ultra Light container is nu net op de markt. Er zijn nu net een paar van verkocht. Van oorsprong is de Ultra Light een bagagecontainer, maar die wordt ook veelvuldig gebruikt voor vracht en post."

 

DIVERSE TYPEN CONTAINERS

Nordisk Aviation Products produceert en verhandelt diverse typen containers. De AKE is bestemd voor de grotere vliegtuigen en past in alle vliegtuigtypen behalve de A320. De luchtvaartbranche gebruikt de AKH voor de A 320. De containers voor dit vliegtuigtype, hebben een apart formaat. De vloermaat is hetzelfde, maar de containers zijn lager en er kan maar één rij in. Deze containers hebben twee oversteken. De DB DPE is bedoeld voor de Boeing 767.

 

CONTAINER SNEL TERUGVERDIEND

Van Rooijen: "Als je de huidige brandstofprijzen in ogenschouw neemt dan heeft een luchtvaartmaatschappij een investering in onze lichtgewicht containers binnen een tot anderhalf jaar terugverdiend. Deze berekening is puur gebaseerd op brandstofprijzen. Hiermee kijken we er niet naar dat airlines door lichtere containers weer meer vracht mee kunnen nemen." De containermarkt is een hele grote markt. "Het voordeel van de grondstoffen waarmee wij werken is dat onze containers minder snel beschadigen dan de conventionele aluminium containers. De huidige Ultra Light containers zijn niet large resisted blast-resistant, maar wij hebben hetzelfde materiaal wel in een large resisted blast-resistant container verwerkt. Als oud-Tel Air Telair (nu: Nordisk) hebben wij de enige large resited certified blast-resistant container in de markt. Hier verkopen we niet zoveel van, want door de ontwikkelingskosten hangt er een prijskaartje aan", legt Van Rooijen uit.


BEGONNEN BIJ KLM

De Area Sales Manager begon zijn werkzame leven bij KLM. "Na mijn studietijd ben ik begonnen bij de Controllersafdeling Vliegdienst in Amstelveen. Daar heb ik drie jaar gewerkt. Na mijn militaire dienst startte mijn vrachtloopbaan. Ik werkte op diverse afdelingen zoals Vrachtafhandeling. Ik was verantwoordelijk voor beladingprocedures en werkte op de Stationsafhandelingsdienst. Ik hield me ook bezig met beladingtechniek en methodiek. Dat werd in 1992 uitgebreid met het beheren van de bagagecontainers. Vanaf 2000, na een aantal reorganisaties, heb ik me gericht op het beheren van bagagecontainers wereldwijd. Dat ben ik tot 2006 blijven doen. Als Nordisk Aviation Products blijven wij kijken naar gewichtsreductie van containers, want duurzaamheid staat bij ons erg hoog in het vaandel."