HOITING TRANSPORT: DE FLEXIBELE EN KLANTGERICHTE DIENSTVERLENER

Aan de rand van het Drentse dorp Gieten is Hoiting Transport te vinden. Trefwoorden die dit bedrijf typeren zijn flexibiliteit en klantgerichtheid. "Eén telefoontje van een klant en wij staan voor hem klaar. Binnen een uur na een aanvraag proberen wij ter plekke te zijn", vertelt de enthousiaste en gedreven ondernemer Hendrik Hoiting.

 

Hoiting Transport nam half april een Volvo FM 500 Globetrotter 8x2 in gebruik, met als basis een 4x2, die door Terberg Techniek in IJsselstein een voor- naloopas kreeg. Beide worden hydraulisch gestuurd en dat is is uniek in Nederland. Het chassis is voorzien van een Cappelotto opbouw. Nijma Veendam leverde de FM500 Globetrotter, een zogenaamde combi- reinigingsauto. "Het voertuig dat een gewicht heeft van 21 ton leeg, gebruiken wij voor het schoonmaken en schoonspuiten van riolen, putten en betonwerk. Qua tonnage kwamen we uit op een vierasser. Manoeuvreren hiermee is een koud kunstje. De zuighaspel kan 270 graden draaien. Alle toepassingen zijn te regelen met een afstandsbediening."

 

HET BEGIN

 

Kasper Hoiting startte in 1970 een loonwerkersbedrijf. Hij was toen al jaren actief als akkerbouwer, om daar in 1979 een transporttak aan toe te voegen. Inmiddels staan zijn zoons Hendrik (51) en Henderik (43) al weer jaren aan het roer van deze onderneming, waar ze sinds 1976 en 1984 werkzaam zijn. De heren hebben de taken onderling goed verdeeld. De oudste houdt zich dagelijks bezig met de planning en administratie en wordt bijgestaan door zijn vrouw, terwijl Henderik alle voorkomende werkzaamheden uitvoert. De gebroeders Hoiting hebben nog een broer. Dat is de 55-jarige Willem. Hij heeft een akkerbouwers- loonbedrijf, dat volledig los staat van de transportonderneming. Vader Kasper (80) ging zo'n vijftien jaar geleden met pensioen, maar is dagelijks nog op het bedrijf te vinden om allerlei hand- en spandiensten te verrichten. "Onze vader is in april koninklijk onderscheiden", vertelt Henderik trots. "Naast dat hij ondernemer was, deed hij jarenlang veel vrijwilligerswerk voor onder andere de Paardenvereniging. Ook zat hij in de Raad van Toezicht van de plaatselijke Rabobank."

 

GROEI

 

In de loop van de jaren maakte Hoiting Transport een behoorlijke groei door. Hendrik: "In 1979 begonnen wij met het transporteren van riool-, zuiveringsslib en mest. Tegenwoordig verrichten wij deze werkzaamheden nog steeds. Daarnaast verzorgen wij afvalwatertransport en we vervoeren boorspoeling voor de Nederlandse Aardolie Maatschappij (NAM). "In 1985 namen we onze eerste vrachtwagen in gebruik. Dat was een Terberg T 1350, we hebben hem nog steeds, met meer dan een miljoen kilometer op de teller. Drie jaar later kochten we onze eerste Volvo truck,een F12. Onze eerste combi- reinigingsauto namen we in 1998 in gebruik, terwijl we de tweede in 2005 kochten. We zijn erg tevreden over Volvo. Motorisch zijn deze trucks goed en ze hebben een goede versnellingsbak. En dan natuurlijk onze dealer. Nijwa Veendam is er altijd voor ons. Problemen lossen ze op. De serviceverlening is uitstekend. Per toeval kwamen destijds bij Volvo terecht. Doordat we al een truck van Terberg gebruikten, voorzien van allemaal Volvo componenten, wisten we dat de trucks van Volvo goed zijn. Op dit moment bestaat ons wagenpark uit negen Volvo trucks met tankoplegger. Vijf hiervan zijn ingericht voor mestvervoer en hebben weging, monsterapparaten en GPS aan boord. Er worden hoge eisen gesteld aan het vervoeren van mest, dat plaatsvindt van maart tot en met ongeveer halverwege mei. Door de GPS kan de Algemene Inspectiedienst (AID) ons makkelijk volgen en controleren. Er worden overigens hoge eisen gesteld aan het vervoeren van mest, dat plaatsvindt van maart tot en met halverwege mei. Tijdens de andere maanden zetten we deze vrachtwagens voor andere klussen in", aldus Henderik.

 

EURO 5


Hendrik: "Het valt ons op dat opdrachtgevers steeds vaker verlangen dat je trucks gebruikt met Euro 5. In veel binnensteden mag je tegenwoordig al niet meer komen als de vrachtwagen geen Euro 5 heeft, hoewel je wel vrijstelling kunt aanvragen. Wij vinden dat best vreemd, omdat je bijvoorbeeld een combi- reinigingsauto niet binnen vijf jaar afschrijft. Zo'n truck gebruik je ongeveer tien jaar. Daarom is het niet altijd mogelijk om aan de nieuwste milieueisen te voldoen. We proberen het uiteraard wel."

 

OPDRACHTGEVERS

 

Hoiting is werkzaam voor een groot aantal opdrachtgevers. "Zo rijden onze vrachtwagens voor gemeenten, waterschappen en aannemers. Ook transporteren wij afvalwater voor onder meer de kartonindustrie. De meeste fabrieken beschikken tegenwoordig over een eigen afvalwaterzuivering en het afvalwater moet natuurlijk wel worden afgevoerd. De drie combi- reinigingsauto's gebruiken wij hoofdzakelijk in het noorden van het land, terwijl de andere trucks met chauffeurs transporten door heel Nederland en soms het buitenland uitvoeren", zegt Henderik.

Hoiting heeft een vaste ploeg mensen. "De meeste mensen die bij ons in dienst komen gaan niet snel weer weg. Dat doet ons zeker een deugd. Ons personeel is ook erg gemotiveerd. Wij zijn een klein, flexibel en klantgericht bedrijf. Door onze beperkte omvang lukt het ons makkelijk om te schakelen. Plannen om de onderneming te laten groeien zijn er niet. Als we meer personeel aannemen dan moet er ook iemand bijkomen voor de planning. Dat vinden we niet nodig. Wij willen zelf de touwtjes in handen houden."

 

TOEKOMST


Als Hendrik Hoiting naar de toekomst kijkt dan is hij positief. "De laatste twee jaar hadden we een beetje last van de recessie. In plaats van tien keer rijden voor een papierverwerker mochten we slechts zes keer per week op pad. Het tanktransport blijft altijd doorgaan en hetzelfde geldt voor reinigingswerk."