De zaak van Bert Rozema van Parket Tree Groningen

Op een prachtige hoeklocatie op een steenworp afstand van het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG) is sinds drie jaar aan het Damsterdiep Parkettree Groningen gevestigd. De ondernemer achter deze parketspeciaalzaak is de 54-jarige Stadjer Bert Rozema. Een man die al 25 jaar enthousiast actief is in de houten-vloerenwereld.

 

In 1983 begon Bert Rozema ook al een parketspeciaalzaak aan het Damsterdiep. Daar stopte hij echter achttien jaar geleden mee om in Zwolle aan de Vechtstraat een winkel te openen. "Hier ben ik 6,5 jaar actief geweest, toen heb ik de zaak van de hand gedaan om me weer in de stad Groningen als parketwinkelier te vestigen", doet Rozema bondig 25 jaar ondernemen uit de doeken.

 

Grote kans

Drie jaar geleden kreeg hij de naar eigen zeggen, 'supergeweldige' kans om het pand waarin Parkettree Groningen nu gevestigd is, in zijn geheel te huren. "Het is een voormalige apotheek en bijna iedereen die de stad Groningen een beetje kent, weet ondertussen wel dat hier een parketspeciaalzaak te vinden is. We zitten namelijk aan een belangrijke verkeersader. De bovenverdieping van het pand verhuur ik overigens aan derden."

 

250 monsterborden

De winkel van Rozema is ongeveer tachtig vierkante meter groot en er staan zo'n 250 monsterborden. "Voor de grap zeg ik wel eens dat wij 250 vierkante meter aan monsterborden hebben. Belangrijke omzetmakers voor ons zijn lamelparket, visgraat en strokentapisvloeren. Maar klanten kunnen voor Duoplanken, marmoleum, kurk en laminaat ook uitstekend bij ons terecht. Ook verrichten wij redelijk veel verzekeringswerk. Ik vind het jammer dat het nogal eens voorkomt dat mensen bij ons informatie komen inwinnen over laminaat en de vloerdelen vervolgens bij een bouwmarkt aanschaffen. Of nog erger, op internet aanschaffen!", vertelt Rozema onder het genot van een kopje koffie.

 

Service en persoonlijke benadering

Zoals het een echte parketspeciaalzaak betaamt, maakt service een belangrijk onderdeel uit in de bedrijfsvoering van Parkettree Groningen. "Daarnaast vinden wij een persoonlijke benadering van een klant een vanzelfsprekendheid. Ik kan rustig stellen dat wij in de loop der jaren dat Parkettree Groningen bestaat een goede naam hebben opgebouwd. Dat is zeker niet alleen mijn verdienste, maar ook die van onze vaste parketteur Johan die al 24 jaar voor ons werkt en de vaste verkoopster Elly die echt van wanten weet als het om eerlijk advies geven en het verkopen van vloeren gaat. Het sterke punt van Johan is dat hij bijzonder perfectionistisch werkt. Door hem zijn wij zeer goed in legwerk en hij is dan ook goud waard voor ons bedrijf. In drukke perioden maken we ook gebruik van ervaren freelancers."

 

Doelgroep

Parkettree Groningen richt zich op het midden en hogere segment. "Mijn ervaring heeft geleerd dat mensen die wonen in een huis tot 200.000 euro, er meestal voor kiezen om elders dan bij ons een vloer te kopen. Ik vind dat deze groep moeilijker te bereiken is, terwijl ik van mening ben dat wij niet duur zijn. De grootste kopersgroep bij ons bestaat uit mensen tussen de dertig en zestig jaar. Soms komen er ook wel jonge stelletjes in de winkel. Onze winkel wordt veelal bezocht door mensen uit de stad Groningen en de omliggende plaatsen in de provincie Groningen en de kop van Drenthe. Over de omzet heb ik helemaal niet te klagen, want ik vind dat het zeer aardig gaat. Toch merken wij dat er in de stad Groningen momenteel geen nieuwbouwprojecten aan de gang zijn voor mensen met een dikkere beurs. Want dat merken wij vaak snel aan de aanloop in de winkel. Verder is het gewoon een feit dat het momenteel economisch wat minder gaat in Nederland en dan denken mensen toch iets langer na voordat ze hun geld uitgeven", aldus Rozema.

 

Uitdaging

De ervaren winkelier is de trend opgevallen dat er steeds minder verhuisd wordt. "Vorig jaar zijn er ook minder huizen verkocht. Als parketspeciaalzaak kan je dat als een bedreiging zien, maar dat doe ik niet. Ik zie het als een uitdaging! Ik denk het onderhouden van allerlei soorten vloeren een steeds belangrijker omzetdeel wordt voor parketspeciaalzaken. Wij bieden onze klanten een eigen merk onderhouds- en afwerkproducten aan en dat verkoopt goed."

 

Mooi vak

Rozema vindt dat hij een mooi vak heeft. "Ik vind het geweldig om met mensen om te gaan. En ik zie het als een uitdaging om lastige klanten aan een prachtige nieuwe vloer te helpen. Wel vind ik het jammer dat veel mensen met een goedgevulde beurs tegenwoordig moeilijk doen over kleine bedragen. Als dit weer eens gebeurt dan is het zaak om er op de juiste manier mee om te gaan. Het is belangrijk altijd vriendelijk te blijven tegen klanten, maar ik blijf bijna altijd zakelijk en wordt niet snel te amicaal."

 

Last van concurrentie heeft Parkettree Groningen niet erg. "We verliezen wel eens een vloer aan een concurrent, maar dat hoort er bij. Reclame maak ik weinig. Met Parkettree maken we gezamenlijk reclame op radiozender 100% NL en dat zorgt voor flink wat aanloop. Bovendien maakt een vloerenbedrijf in onze directe omgeving veel reclame in kranten. Ik denk dat wij hierdoor ook meer mensen over de vloer krijgen", zegt Bert.

 

Kredietcrisis

Door de verminderende economische omstandigheden als gevolg van de kredietcrisis, vindt Rozema dat ondernemers meer met elkaar moeten gaan samenwerken. Ze zullen hun krachten dus moeten bundelen. "De Real Wood-promotiecampagne is daar een goed voorbeeld van. Ook de wijze waarop wij als Parket Tree- winkels met elkaar samenwerken, vind ik erg goed. Ik denk daarom dat in de toekomst meer ondernemers zich bij ons zullen aansluiten."

 

Voor Parkettree Groningen heeft Rozema ook een duidelijke visie. "Ik wil doorgaan zoals we nu bezig zijn. Voor de toekomst heb ik plannen om onze showroom nog een keer te verbouwen."