Cor Rijken Verpakkingen is klaar voor de toekomst

  • Cor Rijken. CONSUDEL, november 2011. Foto: Dirk Bosman. / Copyright tekst en foto: DIBEBO Tekstproducties/ Dirk Bosman.
    Cor Rijken. CONSUDEL, november 2011. Foto: Dirk Bosman. / Copyright tekst en foto: DIBEBO Tekstproducties/ Dirk Bosman.

Cor Rijken Verpakkingen nam in augustus in het Gelderse Lieren, onder de rook van Apeldoorn, een nieuw bedrijfspand in gebruik. De ondernemer is terecht (naar eigen zeggen) super trots op het nieuwe onderkomen.

 

Het bedrijfspand is gebouwd met een bepaalde visie en die heeft zich volgens de ondernemer nu al meer dan bewezen. Die visie luidt dat Cor Rijken Verpakkingen klanten als gasten ziet. "Daarnaast produceren wij nu op het hoogste niveau aangaande voedselveiligheid. We voldoen de eerste decennia dan ook aan alle hoogste normen", zegt directeur en eigenaar Cor Rijken.

 

Toch had het nogal wat voeten in aarde voordat de bouw startte. Rijken legt uit: "We kregen tijdens de ontwerpfase partijen uit de ontwerpsector aan tafel die onze ideeën niet goed konden vertalen naar een adequaat en betaalbaar bouwconcept. In de ontwerpfase namen we een paar keer via de gerechtelijke weg afscheid van een paar mensen. Het pand dat er nu staat, is het gebouw dat wij graag wilden. Het bedrijfspand voldoet aan de nieuwste normen en is bijvoorbeeld volledig voorzien van vloerverwarming en een luchtbeheerssysteem."

 

Schreeuw om vernieuwingen

Voor de nieuwbouw waren de kantooractiviteiten ondergebracht naast de woning van Rijken in Klein Amsterdam. Twee kilometer verder stond het logistiek centrum. De productie vond plaats in Heemstede. "Door de samenvoeging van de bedrijfsactiviteiten in één pand zijn wij klaar voor de toekomst. De markt schreeuwt om vernieuwingen. Supermarkten en andere kanalen zien graag iets nieuws en actueels. Dat kan goed met verpakkingen, want die zie je als eerste. Onderscheidende verpakkingsconcepten ontwikkelen is onze kracht. Samen met marketeers en productontwikkelaars staat ons bedrijf aan de basis van nieuwe ontwikkelingen, want we kunnen middels verpakkingen bestaande producten restylen."

 

Positief

Rijken is positief over de toekomst van zijn bedrijf. "Al jarenlang maken wij een groei door met twee cijfers, hoewel het de laatste twee jaren vanwege de recessie iets minder hard ging en doordat we veel tijd besteedden aan de nieuwbouw. De komende jaren verwachten wij weer met meer dan twee cijfers te groeien. De plus denken we vooral in de export te behalen. Op dit moment is naar verhouding zeventig procent binnenland en dertig procent export. Binnen vijf jaar verwachten we dat wij minstens vijftig procent van onze omzet realiseren via export."

 

Een lokale aannemer uit de buurt heeft het bedrijfspand gebouwd. "De hele ontwikkeling naar het pand toe hebben we grotendeels zelf gedaan. We hadden speciale eisen over hoe wij graag onze klanten wilden ontvangen en bedienen, maar ook hoe wij denken over productie en over voedselveiligheid. Daarnaast hadden we specifieke ideeën over het maximaal inrichten van het logistiek centrum.

 

Deze factoren hebben we allemaal weten te combineren in het pand dat er nu staat. In totaal beschikken we nu over 1850 vierkante meter magazijnruimte. In het logistiek centrum maken we gebruik van verrijdbare stellingen in plaats van stationaire stellingen. In plaats van 1000 palletplaatsen hebben wij er nu 2500 in een magazijnruimte van 995 vierkante meter en er is maar één gangpand. De productieruimte beslaat zeshonderd vierkante meter en de kantoorruimte is zevenhonderd vierkante meter groot", vervolgt de ondernemer.

 

Ideeënkamer

Het interview wordt afgenomen in de Ideeënkamer. Rijken licht dit toe: "Een klant heeft een product ontwikkeld, maar moet daar ook een verpakking bij hebben. Het is de bedoeling dat de klant hier met het product komt. In de Ideeënkamer maken wij samen met de klant de verpakking die hij of zij graag wil hebben."

 

Biologisch afbreekbare verpakkingen

Biologisch afbreekbare verpakkingen produceert en verkoopt Cor Rijken Verpakkingen sinds tweeënhalf jaar. "Dit is een trend die zich serieus heeft doorgezet.

 

Ondanks dat de prijzen onder druk staan en grondstofprijzen stijgen, plussen de biologisch afbreekbare verpakkingen. Dat is bewezen. Vorig jaar hebben we drie miljoen zakken geleverd en nu zitten we al boven vijf miljoen. Als alle contracten doorgaan, dan produceren wij er in 2012 tien miljoen. Er zijn verschillende redenen waarom biologisch afbreekbare verpakkingen populair zijn. Denk hierbij aan duurzaamheid. Er zit overigens wel een prijsverschil tussen 'gewone' en biologisch afbreekbare verpakkingen, omdat in de laatste verpakkingssoort meer materiaal is verwerkt. Daarnaast is het basismateriaal duurder", besluit Rijken.

 

OP DEZE TEKST RUST COPYRIGHT