Lokaal steken AH en Jumbo elkaar steeds vaker de loef af

  • Een gloednieuwe Albert Heijn en een sinds mei geopende Jumbo, zitten slechts op een paar honderd meter bij elkaar vandaan in winkelcentrum Aalanden in Zwolle. LMK week 24 / Copyright tekst en foto: Dirk Bosman. Alle rechten voorbehouden
    Een gloednieuwe Albert Heijn en een sinds mei geopende Jumbo, zitten slechts op een paar honderd meter bij elkaar vandaan in winkelcentrum Aalanden in Zwolle. LMK week 24 / Copyright tekst en foto: Dirk Bosman. Alle rechten voorbehouden

Marktleider Albert Heijn komt Jumbo door diens overname van Super de Boer steeds vaker tegen in winkelcentra in heel Nederland. Ook in Zwolle. In mei opende Jumbo zijn tweede filiaal in winkelcentrum Aalanden, terwijl hier al jaren een Albert Heijn zit. Maar die is vorige week rigoureus aangepakt. Lokaal laait de concurrentiestrijd op.

 

Zowel het hoofdkantoor van Albert Heijn als van Jumbo zijn niet bepaald happig op het beantwoorden van de vraag in hoeverre de supermarktketens in elkaars vaarwater zitten in eenzelfde winkelcentrum. De reactie van Jumbo is veelzeggend: de keten wil namelijk geen reactie geven 'in verband met het verstrekken van eventuele concurrentiegevoelige informatie'. Het toont aan dat er wel degelijk sprake is van een concurrentiestrijd op het scherp van de snede. En dat wordt onderstreept door het nieuwe prijsoffensief gericht op A-merken, dat Jumbo begin juni startte tegen Albert Heijn.

 

Albert Heijn beweert overigens dat zijn klanten voordeliger uit zijn dan die van Jumbo, als ze vooral het AH-huismerk en Euroshopper-artikelen kopen. "Wij hebben een middenpositie in de markt en zullen er alles aan doen om die te behouden. Wij staan nooit toe dat de prijsafstand tussen Jumbo en Albert Heijn groter wordt. Daarom hebben wij continue de focus op scherpe prijzen. In het segment A-merken hebben wij iedere week bovendien de laagste actieprijsgarantie", benadrukt een woordvoerder. "Voor de lopende campagne van Jumbo geldt dat wij de prijsverlagingen, die Jumbo in het kader van deze campagne doorvoert ook gaan toepassen op de betreffende producten in onze winkels."

 

Voordeliger

Klanten lijken van het gedrag van de kemphanen te profiteren.Zo ook Kor Schutrups die zijn weekendboodschappen in de auto inlaadt in Zwolle. "Mijn indruk is dat Jumbo veel voordeliger is dan Albert Heijn. Sinds de winkel hier open is, ben ik vaste klant. Ik hoop dat door de prijsoorlog de prijzen structureel blijven dalen. Ik vind dat Jumbo een completer assortiment biedt dan Albert Heijn. Bij Jumbo kan ik alles halen, terwijl ik na een bezoek aan Albert Heijn vaak nog naar een andere supermarkt moet voor kleine boodschappen. Ook vind ik het personeel van Jumbo vriendelijker en meer servicegericht. Bij Albert Heijn is soms sprake van haastwerk aan de kassa."

 

Renate Mooten komt af en toe bij Albert Heijn. "Zoals nu voor de Beesies. Helaas kun je in deze winkel niet zelf je boodschappen scannen en afrekenen. In Zwolle-Zuid is dit wel mogelijk." Dat Albert Heijn en Jumbo elkaar fel beconcurreren doet de Zwolse niet zoveel. "Hierdoor zijn de boodschappen voordeliger. Dat is natuurlijk een goede zaak. Als ik kiezen moet tussen beide ketens dan kies ik voor Albert Heijn, vanwege de naam en uitstraling. Wel vind ik de medewerkers van Jumbo iets vriendelijker."

 

Positieve ontwikkeling

"Ik ga meestal naar Jumbo toe, omdat deze winkel het dichtst bij mijn huis gelegen is", zegt een dertiger. "Door de bank genomen is Jumbo goedkoper dan Albert Heijn. De consument profiteert van het prijsoffensief van Jumbo en dat is een positieve ontwikkeling. Ik vind dat Jumbo zich door te focussen op de lage prijzen, qua marketing sterk presenteert. Daarnaast vind hetbij Jumbo prettig winkelen door de open inrichting. Jammer is wel dat deze vestiging een minder breed en diep assortiment voert dan het filiaal elders in de stad. Dit heeft ongetwijfeld te maken met het feit dat deze vestiging aanmerkelijk kleiner is."

 

OP DEZE TEKST RUST COPYRIGHT.