'Ik ben een handelaar in twee soorten goud'

  • Beta-voorzitter en Shell Tankstationhouder Ewout Klok op zijn pompstation in Hoogeveen. (Foto: Dirk Bosman) Tabak & Gemak, februari 2009 / Copyright tekst en foto's: Dirk Bosman/ DIBEBO Tekstproducties.
    Beta-voorzitter en Shell Tankstationhouder Ewout Klok op zijn pompstation in Hoogeveen. (Foto: Dirk Bosman) Tabak & Gemak, februari 2009 / Copyright tekst en foto's: Dirk Bosman/ DIBEBO Tekstproducties.

In Hoogeveen, vlakbij de op- en afritten van de A28 heeft Ewout Klok zijn Shell tankstation met uitgebreide wasstraat. In totaal heeft hij twintig personeelsleden in dienst. Naast ondernemer is de Hoogevener voorzitter van de Beta en dat is de belangenorganisatie voor tankstationondernemers. We spreken hem over een paar actuele zaken.

 

Tankstationondernemers zijn volgens Klok handelaren in twee soorten goud. "Daar bedoel ik natuurlijk brandstoffen, het zogenaamde vloeibare goud en rookwaren, het brandbare goud mee. Deze productgroepen zijn zeer diefstalgevoelig. Het grote voordeel van tankstations ten opzichte van tabaksspeciaalzaken en gemakswinkels is dat zij bijzonder goed beveiligd zijn. Iedere tankstationondernemer besteedt gemiddeld vijftigduizend euro per jaar aan diverse soorten van beveiliging van zijn bedrijf. Hierbij denk ik aan de aanschaf van afstortkluizen, kogelwerende glazen, beveiligingskooien, camerasystemen en noodknoppen om de politie te kunnen alarmeren. De veiligheidsmaatregelen die het gros van de ondernemers van gemakswinkels en tabaksspeciaalzaken hebben genomen om zich te weren tegen diverse soorten criminaliteit zijn naar mijn mening niet goed genoeg. Ik durf wel te stellen dat deze ondernemers de komende jaren hun zaak beter moeten beveiligen, zodat de kans dat een ondernemer geconfronteerd wordt met criminaliteit zoals diefstal van rookwaren en overvallen minder groot wordt. In deze tijd is dat bittere noodzaak. Tabak is opnieuw duurder geworden en is door de prijsstijgingen van de afgelopen jaren echt roofgoed geworden. Verder vind ik dat elke ondernemer een maximale inspanning moet leveren om de veiligheid van het personeel te waarborgen. Hiervoor dient geld gereserveerd te worden"

 

Voor de onlangs ingevoerde accijnsverhoging op tabaksartikelen heeft de Drent geen goed woord over. "In Nederland is er sprake van een enorme graaicultuur van de overheid en vindt er een betutteling van inwoners plaats in optima forma. Ik vind het echt helemaal niks."

 

Advies

Mede doordat de prijzen van tabaksartikelen steeds maar blijven stijgen, worden er steeds meer merken sigaretten en shag verkocht met een lage prijs. Ook dit is Klok als ondernemer en als voorzitter van de Beta, een doorn in het oog. "Als ondernemer heb je er alle belang bij om margerijke producten te verkopen. Het is gewoon een feit dat er met de verkoop van sigaretten in het low prijssegment weinig te verdienen is. Daarom adviseert Klok als ondernemer haar leden om goedkope merken sigaretten en shag onderin de schappen te plaatsen. Merken waarvan de marge beter is of gewoon goed is, kan je het beste breed en op ooghoogte presenteren. Wanneer een klant normaliter een goedkoop merk sigaretten koopt, maar je presenteert die op onopvallende plaats in het schap, dan is hij eerder geneigd om te kiezen voor een A-merk. In tankstations worden sigaretten vaak als een impulsartikel meegenomen na het tanken, zo heeft onderzoek uitgewezen." Hij adviseert zijn collega's om hier zeker rekening mee te houden."

 

Pakjes omdraaien

De tankstationondernemer geeft zijn collega's nog een advies. "Ik adviseer ze om de pakjes sigaretten en shag om te draaien die voorzien zijn van een lage prijsaanduiding. Op deze manier krijgen de laaggeprijsde rookwaren minder aandacht van de consument en dat werkt de verkoop van A-merken in de hand. Het resultaat is meer omzet en daar is het iedere ondernemer natuurlijk om te doen."

 

Geen nee-verkoop

Klok wil zeker niet de indruk wekken dat hij geen laaggeprijsde tabaksartikelen verkopen wil. "Net als andere tankstationondernemers verkoop ik ook low price merken zoals Winston, de Pall Mall 30 Box en John Player speciaal. Een bepaalde groep consumenten kiest al dan niet vanwege economische redenen er voor om een van deze merken aan te schaffen. Ik denk dat geen enkele ondernemer die tabakswaren verkoopt het zich kan veroorloven om geen laaggeprijsde rookwaren te verkopen. Daarvoor is er gewoonweg te veel vraag naar en het zou teveel omzet kosten als je ze niet verkoopt."

 

Niet onder zestien jaar

Bij de Beta is het niet verkopen van tabaksartikelen aan mensen onder de zestien jaar op dit moment een hot item. "Tijdens de bijeenkomsten voor onze leden in heel het land, drukken wij hen op het hart om het personeel van tankstations er op te wijzen dat ze aan niemand van de onder de zestien jaar rookwaren verkopen. Gelukkig beseffen veel tankstationondernemers dat zij zich aan deze wet moeten houden. Vaak zorgt de herinnering aan het feit dat de boetes hoog zijn bij de constatering dat er toch onder de zestien jaar verkocht wordt voldoende reden om het niet meer te doen. Helemaal benauwd krijgen pomphouders het als wij ze melden dat het ook zover kan komen dat ze door meerdere overtredingen van de wet, een bepaalde periode helemaal geen rookwaren meer mogen verkopen", vertelt Klok met een duidelijke serieuze ondertoon. Ondanks dat de verkoop van rookwaren een hoge voorraadfinanciering met zich meebrengt en dat de marge relatief laag is, wil iedere ondernemer in de tankstationbranche graag tabaksartikelen verkopen, weet de Beta-voorzitter. "De winst in de verkoop van sigaretten en shag zit in de hoge omloopsnelheid. Verder zijn tabakswaren een mensentrekker. Wanneer klanten voor een pakje sigaretten of shag langs komen dan kopen ze meestal ook bijvoorbeeld een Mars of een blikje fris. Al deze aankopen zorgen alleen maar voor meer omzet."

 

De Beta-voorzitter: "Als je puur kijkt naar het assortiment dan kunnen tankstationondernemers leren van ondernemers van tabaksspeciaalzaken. Wij hebben een brede kennis van het tabaksassortiment, terwijl ondernemers van tabaksspeciaalzaken beschikken over een diepe kennis aangaande het assortiment rookwaren."