'Havens bezoeken wereldwijd is fantastisch'

  • Jurrit Visser: "Je vrouw, familie en vrienden zie je een stuk minder." Tekst en foto verschenen in Maritiem Nederland, nr 9 november 2009 / Copyright tekst: Dirk Bosman. Copyright foto: Jurrit Visser.
    Jurrit Visser: "Je vrouw, familie en vrienden zie je een stuk minder." Tekst en foto verschenen in Maritiem Nederland, nr 9 november 2009 / Copyright tekst: Dirk Bosman. Copyright foto: Jurrit Visser.

Jurrit Visser vervult aan boord van Hr. Ms. Tromp de functie van Jongste Officier Technische Dienst (JOTD). Hij is verantwoordelijk voor de electriciteitsvoorziening en koudwaterproductie aan boord. Samen met zijn zes collega's moet hij vier dieselgeneratoren en drie koudwatermakers goed laat functioneren.

 

Als Luitenant ter Zee der 2e klasse was de 25-jarige Jurrit Visser vanaf eind augustus tot en met eind oktober, op missie naar New York en Baltimore. "In New York vormden wij een onderdeel van de festiviteiten vanwege het vierhonderdjarig bestaan van de stad. We hebben hier zes dagen gelegen. Wij sloten ons bezoek af met een koninklijk diner aan bood van de Hr. Ms. Tromp met kroonprins Willem-Alexander en prinses Maxima", vertelt Visser enthousiast.

 

Na New York vormde het fregat van Visser met de Hr. Ms. Van Speijk en vier Amerikaanse schepen, waaronder een vliegdekschip, een eskader. Jurrit: "Hiermee deden we verschillende exercities zoals luchtverdedigingsoefeningen. In een dergelijk scenario wordt het eskader gesimuleerd aangevallen door gevechtsvliegtuigen. Onze taak is dan het verdedigen van het eskader. De volgende fase van de reis was de lancering van zes missiles. Het gebeurt niet vaak dat een schip lanceringen uitvoert. Dit was dus een hoogtepunt van de reis. Om een doel te maken voor de missiles gaan kleine op afstand bedienbare vliegtuigjes de lucht in, en die worden richting het schip gestuurd. Wij gaan ze dan uit de lucht schieten. Alle missiles waren raak. Na de lanceringen lagen we een lang weekend in Baltimore. Hierna zijn we teruggekeerd naar Den Helder. Tijdens de terugreis kregen we Adelborsten (Officieren in opleiding) aan boord om hen het varende bedrijf te leren kennen."

 

Piraterij

In februari vertrekt Visser naar de kust van Somalië om te patrouilleren tegen piraterij. Eerder is daar de Hr. Ms. Zeven provinciën geweest en op dit moment ligt de Hr. Ms. Evertsen er. "We moeten daar de passerende koopvaardij beschermen tegen snelle en kleine piratenboten, die deze schepen willen enteren en gijzelen. Dit is voor mij de eerste missie. Ik ben dus erg benieuwd. Na deze periode van drie maanden, zit mijn tijd er op de Hr. Ms. Tromp op en dan krijg ik een andere functie op een andere locatie. Een andere functie is mogelijk die van Ondergeschikt Hoofd Technische Dienst (OGHTD) zijn, maar ik kan ook werkzaam worden in een projectgroep in Den Haag. Hier werken ze aan het ontwerp van een volgend schip."

 

Afwisselend

"Ik heb VWO gedaan. Ik had vervolgens wat moeite om een vervolgstudie te kiezen. Uiteindelijk heb ik gekozen voor de Koninklijke Marine. Ik werd vooral getrokken door het afwisselende studieprogramma. Het ene moment zit je in de collegebanken, terwijl je de week erna op zee zit. Daarnaast krijg je meteen al een salaris."

 

Visser werkt nu zeven jaar bij de Koninklijke Marine. "Ik werk nu zeven jaar bij de Koninklijke Marine. De eerste zes jaar heb ik de opleiding gevolgd tot Officier Technische Dienst aan het Koninklijk Instituut voor de Marine (KIM) en ben ik zelfs afgestudeerd als werktuigbouwkundige aan de TU Delft." Ik vind het fantastisch om havens overal ter wereld te bezoeken. Het leven op een schip is een andere positief punt aan mijn werk. We zitten met ruim 160 mensen aan boord en zijn daarmee een klein dorp. We hebben onze eigen bakkerij wasserij en een ziekenzaal met dokter. En omdat we allemaal letterlijk in hetzelfde schuitje zitten, schept dat een band. Een ander goed punt van deze baan is de afwisseling in functies. Alle militairen bij de Koninklijke Marine wisselen na maximaal drie jaar van taak. Hierdoor sta je steeds voor nieuwe uitdagingen."

 

Nadeel

"Een nadeel van deze baan delen wij met personeel uit de koopvaardij: een fregat is ongeveer 180 dagen per jaar van huis. Dit vraagt wel wat van het thuisfront. Zowel je vrouw, familie en vrienden, zie je een stuk minder. Gelukkig is er aan boord de gelegenheid om te bellen en te e-mailen, zodat contact houden geen probleem is. Op dit moment heb ik drie jaar een vriendin en woon ik samen met haar in Haarlem. Ik heb mijn vriendin leren kennen tijdens mijn studie. Toen ik voor het eerst een tijd weg was, was dat wel wennen voor haar. Maar nu heeft ze er gelukkig vrede mee."

 

Minilogboek

De dag van binnenkomst in Baltimore zag er als volgt uit:

 

03:30 uur Opstaan om op post te gaan zitten in de Technische Centrale. Normaal zit er geen officier in de Technische Centrale, maar bij smal of druk vaarwater komt deze wel op post. Baltimore ligt in een inham, waardoor ik wel op post moest komen.

07:15 uur Afgelost in de Technische Centrale. Ontbijten.

07:30 uur Werkoverleg met personeel over de dag.

08:00 uur Er is een probleem met één van de Koudwatermakers (soort koelsysteem om koelwater extra te koelen). We vermoeden dat één van de oorzaken ligt in de hoge zeewatertemperatuur van 28 graden. Ik ben de ochtend bezig geweest met onderzoek en een bericht te schrijven over de storing. Het doel is dat als we terug zijn in Nederland de regeling door experts bekeken wordt of deze klopt.

12:00 uur Warme middagmaaltijd

13:00 uur Komen binnen in Baltimore

14:30 uur Brandoefening om het Reewacht-brandpiket te trainen en te toetsen. Ik ben scheidrechter tijdens deze oefening van de genomen acties ter plaatsen van de brand.

15:30 uur Aangezien ik de volgende dag de wacht heb, mag ik eerder de wal op. De rest van de bemanning heef nog werkzaamheden tot

19:00 uur, om onder andere voeding te laden, dat doen we met de hele bemanning. Ik heb me omgekleed in burger en ben met een aantal mannen de stad in geweest. We hebben een terrasje opgezocht.

20:00 uur Aangezien er twee andere officieren jarig waren, was er een feestje in de Longroom. Ik ben dus weer teruggekeerd naar het schip en heb de rest van de avond een verjaardag gevierd.