'GEEN KOE EN GEEN DAG ZIJN HETZELFDE BIJ ONS'

  • Nijwa Zwolle leverde onlangs de vijftigste Volvon Truck, type FH 12 420 met aanhanger af bij Kamphof Veetransport. De opbouw is van Cuppers. In opdracht van VW. De Schakel. / Copyright tekst en foto: Dirk Bosman/ DIBEBO Tekstproducties.
    Nijwa Zwolle leverde onlangs de vijftigste Volvon Truck, type FH 12 420 met aanhanger af bij Kamphof Veetransport. De opbouw is van Cuppers. In opdracht van VW. De Schakel. / Copyright tekst en foto: Dirk Bosman/ DIBEBO Tekstproducties.

Hard werken en innovatief bezig zijn, zijn trefwoorden die dit bedrijf typeren. Eigenaar Hans Kamphof: “Wij zijn denk ik het meest geautomatiseerde veetransportbedrijf van Nederland.”

 

Sinds 2003 staat de 40-jarige Kamphof als vijfde generatie aan het roer van het familiebedrijf. Vader Ton trok zich in dat jaar terug om van zijn pensioen te gaan genieten. Twee jaar geleden overleed hij.

 

Kamphof Veetransporten BV bestaat al sinds 1876. Transport van vee vond in die tijd nog plaats met paard en wagen. "In 1952 namen wij onze eerste Volvo Truck in gebruik", begint de ondernemer te vertellen. "Sindsdien zijn we altijd Volvo blijven rijden. We hebben echt geen enkele reden om over te stappen op een ander merk. De trucks van Volvo zijn uitermate degelijk. Gelukkig staan wij zelden met een storing langs de weg. En mocht dat wel een enkele keer het geval zijn, dan kunnen wij rekenen op de meer dan uitstekende service van Nijwa BV. Dit is voor ons echt een super garage. Zij begrijpen dat wij levend vee transporteren en dat de stoptijd bij pech daarom zo kort mogelijk moet zijn. Als er iets is dan worden wij direct geholpen, de medewerkers hebben verder een uitstekende kennis van zaken. Bij bandenpech doen wij liever een beroep op Nijwa BV dan op een bandenboer. Zij werken sneller. Ook buiten kantooruren staat onze garage altijd snel voor ons klaar. Zij weten dat ons werk 24 uur per dag doorgaat. Tot slot komt Nijwa BV afspraken heel goed na. Voor ons is dat bijzonder fijn."

 

REGELGEVING

 

Op dit moment rijdt Kamphof Veetransporten met negen vrachtwagens (typen FM of FH) met aanhanger en het transportbedrijf heeft tien vaste chauffeurs, een planner en drie parttime chauffeurs op de loonlijst. De ondernemer rijdt zelf ook met veel plezier meerdere ritten per week. Hij vertelt verder: "Dit werk is zo leuk omdat geen koe en geen dag hetzelfde is. Werken met levende dieren is fantastisch. De laatste jaren transporteren wij eigenlijk alleen maar koeien van boerderijen naar veelal verzamel- en quarantaine plaatsen verspreid over heel Nederland. Dat doen wij meestal in opdracht van een paar grote exporteurs. 70 procent van onze vracht bestaat uit fokvee, 20 procent uit slachtvee en 5 procent uit schapen en paarden. Verreweg de meeste dieren vervoeren wij in dagritme. Voor 95 procent rijden wij in Nederland. Andere landen die wij af en toe aandoen zijn Duitsland, België, Frankrijk, Denemarken en Groot-Brittannië. Onze chauffeurs gaan dagelijks zo'n tien tot twintig adressen bij langs om vee op te halen. Afhankelijk van waar de dieren uiteindelijk naartoe gaan, staan ze twee tot dertig dagen in quarantaine. Ik moet eerlijk toegeven dat ik tegenwoordig niet zo happig meer ben op lange ritten naar het buitenland. Het grootste probleem in het veetransport is de regelgeving. Wij troosten ons met de gedachte dat onze collega's het moeten doen met dezelfde regels. In het transport van vee is het zo dat dieren langer mogen reizen dan de chauffeurs. Het gevolg is dan dat na driekwart van de reis de uren van de chauffeurs op zijn. Sjoemelen is absoluut niet verstandig. Ten eerste werken wij met een digitale tachograaf, waar op alle informatie over een transport is terug te vinden. Als tweede punt zijn de boetes van de Inspectie Verkeer en Waterstaat bijzonder hoog als zij misstanden constateren."

 

GESPECIALISEERDE KENNIS

 

"Het liefst werken wij met chauffeurs van boerenafkomst. Dat komt omdat zij vaak veel verstand hebben van vee. In het transport van vee bepaalt de rijder of een dier wel te vervoeren is. Licht zieke dieren mogen worden vervoerd. De chauffeur dient echt goede inschattingen te kunnen maken. Op hem rust een grote verantwoordelijkheid. Maakt hij een fout en er komt een controle dan krijgen wij zomaar een boete van 2500 euro aan onze broek. De kracht van onze onderneming is dan ook de kwaliteit van het werk dat wij leveren."

 

AUTOMATISERING

 

Automatisering en innovatief bezig zijn staan hoog in het vaandel bij Kamphof Veetransporten BV. "Al onze combinaties beschikken over een boordcomputer. Sinds 2001 is al het vee dat wij vervoeren individueel traceerbaar. Elk dier krijgt een oorchip en is dus te traceren door ons en onze klanten. Daarnaast bieden wij opdrachtgevers de mogelijkheid om in te loggen op onze website. Tot drie jaar terug kan terug worden gevonden waar dieren naartoe zijn gegaan. Als wij vee weigeren om mee te nemen dan sturen wij onze klanten altijd een e-mail met deze mededeling en de reden van afwijzing. Ook op kantoor vinden wij automatisering erg belangrijk. Als wij een handeling vaker dan één keer moeten uitvoeren dan zoeken wij naar een oplossing om het sneller en beter te doen. In samenwerking met een paar leveranciers ontwikkelden wij een nieuwe boordcomputer. Onlangs organiseerden wij op ons bedrijf een middag voor leveranciers en een paar andere collega veetransporteurs. Met een stuk of zes werken wij in Nederland veel samen. Ik denk dat het goed is. Delen van kennis, laten zien waar je mee bezig bent. Je zult daarin moeten blijven investeren."