Elvee Holland: op zoek naar consumentencontact

  • Directeur/ grootaandeelhouder Peter Koolen van Elvee Holland. (Foto: Dirk Bosman) Consudel Mei 2009. / Copyright tekst en foto's: Dirk Bosman/ DIBEBO Tekstproducties.
    Directeur/ grootaandeelhouder Peter Koolen van Elvee Holland. (Foto: Dirk Bosman) Consudel Mei 2009. / Copyright tekst en foto's: Dirk Bosman/ DIBEBO Tekstproducties.

In het maartnummer van Consudel was er al aandacht voor Peter Koolen die sinds 1 januari grootaandeelhouder is van Elvee Holland. In deze uitgave vertelt de uit de cosmeticabranche afkomstige marketingdeskundige ondermeer over de plannen die hij heeft met het bedrijf uit Werkendam dat bekend staat om zijn ambachtelijke chocolade en zoetwaren.

 

Koolen (48) heeft het uitstekend naar zijn zin in de wereld van zoetwaren en chocolade. "Deze branche is heel groot en bestaat uit best veel deelsegmenten. Het aanbod is erg divers en er is sprake van een grote innovatiedrang. Die zaken bevallen mij zeer", begint hij opgetogen zijn verhaal.

 

Leo Voorwinden richtte Elvee Holland in 1994 op. "Hij is de bouwer, de pionier van het bedrijf. Ondanks dat hij nu nog slechts een paar dagen per week voor ons actief is in een marketingfunctie en zich tevens bezighoudt met productontwikkeling, bruist hij van de ideeën", zegt Koolen.

 

Voorwinden zocht een opvolger om Elvee Holland naar een volgende groeifase te leiden. Koolen was via Marktlink - een bedrijf dat adviseert bij fusies en overnames - op zoek naar een eigen bedrijf en zo zijn ze in contact gekomen. "Tijdens onze eerste afspraak voelde het contact direct goed aan. Gaandeweg kregen we een steeds sterkere vertrouwensband en dat heeft uiteindelijk vanaf 1 januari dit jaar geresulteerd in de overname van Elvee Holland door mij", zegt de ondernemer.

 

Hij beschikt over een brede algemene kennis en een ervaring op het gebied van marketing en sales in een grote en complexe organisatie. "Al mijn vaardigheden gebruik ik nu voor de verdere ontwikkeling van dit bedrijf. Het zelf ontwikkelen en het realiseren van kwalitatieve producten in samenwerking met een team, is mijn grote drijfveer. Het is fijn om samen met het personeel vervolgens een succesvolle lancering van een chocoladeconcept te vieren. Wat mijn persoonlijke kwaliteiten zijn? Ik ben goed in het uitzetten van een strategie en ik kan daar goed sturing aan geven. Daarnaast lukt het mij om mensen te motiveren. In mijn bedrijfsvoering zijn eerlijkheid en openheid belangrijke waarden voor mij."

 

Sterk merk

Elvee Holland is volgens Koolen een sterk innovatief bedrijf en merk. "Als het om chocoladespecialiteiten gaat hebben wij 25 procent van de Nederlandse markt in handen. De kracht van ons is dat wij ambachtelijke producten aanbieden van topkwaliteit. Door afnemers worden wij graag gezien als de specialist op het gebied van chocolade specialiteiten en als een betrouwbare logistieke partner. Wij hebben zelf een unieke marktpositie gecreëerd door dit soort producten te verkopen aan ons belangrijkste afzetkanaal: supermarkten. Acht vertegenwoordigers van ons zijn dagelijks te vinden op vele winkelvloeren door heel Nederland. We leveren veel rechtstreeks aan supermarkten. Daarnaast distribueren wij ons totale assortiment van ruim 350 producten natuurlijk ook naar diverse distributiecentra van de verschillende supermarktketens."

 

Toekomst

Onder leiding van de nieuwe eigenaar/ directeur wil Elvee Holland de komende jaren doorgroeien. "Ik ben niet van plan om dingen radicaal te veranderen. Wij focussen ons op de verkoop van ambachtelijke chocolade van topkwaliteit. Daarnaast blijven wij een compleet en uniek assortiment zoetwaren verkopen. Om groei te realiseren komen we met regelmaat met productvernieuwingen en dus onderscheidende chocoladeproducten die bestemd zijn voor een brede doelgroep. Wij vinden het erg belangrijk om producten aan te bieden die zorgen voor een toegevoegde waarde. Verder gaan we de komende tijd veel aandacht besteden aan de verkoop van seizoensartikelen. Denk hierbij aan chocoladeproducten die rond Sinterklaas, Pasen en kerst verkrijgbaar zijn. Een andere belangrijke doelstelling van ons is om het logistieke proces verder te verfijnen. We zijn goed op weg, maar het kan altijd nog beter. Om onze klanten nog beter van dienst te zijn realiseert een bouwbedrijf naast ons bedrijfspand momenteel een derde loods. Naar verwachting vindt voor de zomervakantie de oplevering plaats."

 

Economie

Hinder van de recessie ondervindt het bedrijf in zijn geheel niet. Koolen is daar blij mee. "Ik verwacht dat wij geen last van de recessie en de economische crisis gaan ondervinden. Wij zijn overtuigd van onze eigen kracht. Ons voordeel is dat onze producten een relatief laag aankoopbedrag hebben. Ook is het zo dat mensen in tijden van een recessie meer terugvallen op vertrouwde zaken als hun huis, gezin en familie. Doordat ze meer thuis zijn, beleven ze daar vaker een verwenmoment en hier zijn onze producten juist voor bedoeld. Toch sluit ik door de recessie niet uit dat bedrijven in onze branche de komende periode iets minder hard groeien dan in economisch betere tijden."

 

Trends

De Amsterdammer Koolen (48) ziet duidelijke ontwikkelingen in de branche. "Actuele marktontwikkelingen zijn dat mensen steeds luxere producten willen die er dito uitzien. Speciale smaken spelen ook zeker een rol. De smaak moet puur zijn en mensen willen weten welke ingrediënten er bij de bereiding gebruikt zijn. Ook willen ze zien waar producten vandaan komen. Daarbij doel ik op eerlijke producten die bijvoorbeeld voorzien zijn van een Fair Trade-logo. Bij chocola willen consumenten worden verrast qua vorm, uitstraling en smaak van producten. Gezondheid speelt tevens een belangrijke rol. Wij komen consumenten hier in tegemoet door ze kleinere porties chocolade aan te bieden. Toch blijft genieten de belangrijkste trend. Daar werken wij natuurlijk graag aan mee."

 

Consumentenacties

Elvee Holland heeft een goed imago. Dat doet Koolen (48) absoluut een deugd. "Onderzoek wijst uit dat consumenten de naam Elvee nog nauwelijks kennen. De kwaliteit van onze producten vinden zij goed. Zo goed zelfs dat dit de verwachtingen overtreft. De komende tijd gaan we het merk Elvee meer onder de aandacht van consumenten brengen. Dat gaan wij doen door point-of-sale activiteiten, topkaarten, trademarketing, het goed onderhouden van onze schappen en natuurlijk de ontwikkeling van displays. Verder wordt de naam Elvee groter op de verpakkingen gedrukt." Maar dit is nog niet alles. "Binnenkort nemen wij deel aan de Libelle Zomerweek 2009 die plaatsvindt in Almere. Wij staan daar met een stand. Dit wordt onze eerste zichtbare actie richting de consument. In onze stand zijn ze welkom om gratis onze producten te proeven en om aan medewerkers vragen te stellen. Wij treden nu naar buiten met ondermeer onze ambachtelijke chocolade omdat ons assortiment erg groot is en op een evenement als de Libelle Zomerweek komen heel veel consumenten af. Door ze onze heerlijke producten gratis te laten proeven, verwachten wij consumententrouw voor onze producten op te gaan bouwen."

 

33 personeelsleden staan bij de onderneming op dit moment op de loonlijst. "Ik ben erg blij met mijn medewerkers. Zij leveren kwaliteit en zijn stuk voor stuk binnen het hele bedrijf bijzonder gemotiveerd. Wij zijn een succesvol bedrijf en daar mogen we met zijn allen trots op zijn", besluit de gedreven ondernemer.

 

Sociale werkplaatsen

Het verpakken van chocolade en zoetwaren van Elvee Holland vindt plaats in eigen beheer en onder andere bij door het bedrijf gecontroleerde sociale werkplaatsen. Koolen: "Wij zien deze -toch commerciële bedrijven- als ondernemingen met medewerkers in dienst waarachter een verhaal zit als belangrijke en goede partners van Elvee Holland. Deze samenwerking past bij onze betrokkenheid bij de maatschappij. Wij tonen graag ons sociale gezicht."