COFFEEPRO Steeds meer vraag naar fairtrade koekjes

  • De promotiedames van Patisserie Unique tonen met veel plezier een deel van het assortiment voor bij de koffie van dertig samenwerkende banketbakkerijen uit heel Europa. COFFEEPRO Nummer 2, 2013
    De promotiedames van Patisserie Unique tonen met veel plezier een deel van het assortiment voor bij de koffie van dertig samenwerkende banketbakkerijen uit heel Europa. COFFEEPRO Nummer 2, 2013
  • Het assortiment koekjes en chocolade van Segafredo Zanetti/ Tik Tak.
    Het assortiment koekjes en chocolade van Segafredo Zanetti/ Tik Tak.

Op de Horecava, de belangrijkste horecabeurs van Nederland, waren ook veel koffiebranders aanwezig. CoffeePro nam een kijkje en deed een onderzoekje naar trends aangaande koekjes, chocolade en ander randassortiment voor bij de koffie.

 

In Hal 11 van de Amsterdamse RAI zijn vele koffiemerken vertegenwoordigd met een stand. Ook zijn er een paar industriële bakkerijen present. Op de woensdagmiddag is het er behoorlijk druk. De bezoekers genieten massaal van een versbereid kopje koffie door een van de barista’s op de stands van de diverse koffiemerken. Al vrij snel komen we de stand van Maître Paul Professional tegen. Dit bedrijf produceert vooral voor groothandels. We vragen productontwikkelaar Johan Sparidaens naar trends in chocolade en koekjes bij de koffie. “Mini is de trend, omdat mensen steeds meer op de calorieën letten die zij binnenkrijgen. Daarnaast komt er steeds meer vraag naar natuurlijke producten met dito ingrediënten, zonder geur- en smaakstoffen. Mensen letten hier steeds meer op. Plaatgebak met cake fruit is populair. De traditionele smaken chocolade, vanille en aardbei doen het momenteel ook erg goed. Daarnaast zijn brownies, een chocoladecake, erg in trek. Natuurlijk mag ik appeltaart niet vergeten. Zeventig procent van het gebak dat in de horeca wordt gegeten bij de koffie is appeltaart. Iedereen kent dat ook.”


Merknaam versterken 

Even verderop doet Sales Manager Rene van Os van Segafredo Zanetti/ Tik Tak uitgebreid zijn verhaal. “Ons doel is om met suiker, melk, koekjes, koek, nougat, chocoladetruffels, mini napolitana’s en chocoladetruffels, het zogenoemde randassortiment, onze merknaam te versterken. Wij leveren dan ook alleen een randassortiment waar onze merknaam op staat. Als het om koekjes gaat dan hebben wij een eigen assortiment dat ieder jaargetijde wisselt. Het aanbieden van een randassortiment voor bij de koffie zien wij als een soort service naar onze klanten toe. Die service is belangrijk, maar schoenmaker blijf bij je leest is ons motto. Het verkopen van koffie blijft onze belangrijkste bedrijfsactiviteit. Zinnig om te vermelden is dat afnemers van Tik Tak bij ons ook fairtrade koekjes kunnen afnemen. Die koekjes komen van Hoppe en hier is steeds meer vraag naar.” 

 

Koffie als basis

“Koffie is de basis bij Illy”, zegt marketing manager Yourgo Venoaks. “Daarnaast bieden wij onze klanten een passend randassortiment aan. Momenteel hebben wij drie chocolaatjes voor bij de koffie in ons randassortiment, in de varianten puur, melk en amandel. De chocolaatjes zijn omhuld met Domori chocolade. Dit chocolademerk is een onderdeel van Illy. Chocolade zorgt voor een betere smaakbeleving van koffie bij de consument. Wij vinden het daarom erg belangrijk dat ons randassortiment aansluit bij de smaak van onze koffie.” Koekjes heeft Illy nog niet. “Hier zijn wij in samenwerking met een universiteit mee bezig”, aldus Venoaks.

Aan de westelijke kant van hal 11 is de stand te vinden van Patisserie Unique en dat zijn 30 samenwerkende banketbakkers die verspreid zijn over heel Europa. Eigenaar Jeroen Majoor doet zijn verhaal. “De trend voor bij de koffie is klein en lekker. Mensen willen tegenwoordig genieten van veel verschillende smaken, maar ze letten steeds meer op de calorieën. Het is heel belangrijk dat kleine hapjes voor bij de koffie goed op smaak zijn en dat ze gemaakt zijn met natuurlijke geur- en smaakstoffen.”

 

Niet dagelijks hetzelfde koekje

Zeer in het oogspringend is de stand van Smit & Dorlas, de grootste leverancier van koffie aan de horeca in Nederland. “Het koekje is een belangrijk onderdeel van ons totaal concept. Wij leveren onze klanten alles om het kopje koffie heen”, vertelt operationeel manager Nordin El Otmani. Hij vervolgt: “Vaak geven wij aan horecaklanten het servies in bruikleen. Het geld komt dan terug met de verkoop van koekjes. Smit & Dorlas heeft een uitgebreid assortiment koekjes en ook nougat, want hier vragen onze klanten om. Mensen willen niet dat er dagelijks hetzelfde koekje bij wordt geserveerd. Zo hebben wij roomboter assortimentkoek, margarine verpakte koek, de luxe stroopwafel en het koekje met een stukje chocolade er in. Als het om trends gaat van koekjes bij de koffie dan moet ik het antwoord helaas schuldig blijven. Ik ben geen trendwatcher. Met de ontwikkeling van Fairtrade koekjes zijn wij wel bezig. Er is steeds meer een algemene vraag naar groene koekjes en hier gaan wij dan ook zeker op inspelen.”

 

Beursnoviteit

Aan het einde van de middag was er bij Lavazza een heuse beursnoviteit. Per koerier werden er op deze stand de nieuwe chocolaatjes van de Franse chocoladeproducent Monbanna gebracht. Dit assortiment bestaat uit zo’n acht chocolaatjes met evenzoveel vullingen zoals kiwi, spéculoos, pure chocolade, panna cotta, melkchocolade en abrikoos. “Naar onze mening moet je chocolade naast koffie presenteren, want de combinatie van zoet en bitter geeft de juiste smaakexplosie in de mond. Met andere woorden: chocolade hemelt de smaak van koffie op”, vertelt Sales manager Dennis Broekhoff. Koekjes heeft Lavazza op dit moment nog niet in zijn assortiment. “Maar die komen er aan”, aldus Broekhoff.

 

Aanvullende omzet

“De verkoop van koekjes is voor ons heel belangrijk, want ze zorgen voor een aanvullende omzet.” Aan het woord is salesmedewerker Paul Smit van Mocca D’or. Dit bedrijf biedt klanten een groot assortiment koekjes aan zoals de assortidoos waarin meerdere soorten koekjes zoals de stroopwafel, het kaneelkoekje en het allerhandekoekje zitten. Smit: “Ook hebben wij koekjes in drie soorten verpakkingen. Hierin zitten karamelkoekjes en speculaaskoekjes met of zonder amandelstukjes. Losse koekjes hebben wij ook. Dat wordt ook wel het terraskoekje genoemd. Momenteel zijn de cantoninikoekjes populair. Ze maken een espresso helemaal af. Dit koekje lijkt op een bitterkoekje en is wel aan de prijs.” Sinds vier jaar al heeft Mocca D’or fairtrade speculaaskoekjes. Hier is veel vraag naar volgens de salesmedewerker. 

Als laatste bezoeken we de stand van Carmen Koffie. Adjunct-directrice Anna Eckhardt voert daar het woord. “Wij leveren aan onze klanten vijf soorten koekjes. Voor elk wat wils. Ook bieden wij nougat aan van het merk Lonka. Nougat past qua smaak erg goed bij espresso. Terugkomend op koekjes zijn wij van mening dat zij de aankleding van het kopje koffie met het schoteltje complementeren. En ja, bij ons fairtrade merk Sento leveren wij ook fairtrade koekjes. Klanten vragen hier in deze tijd specifiek naar.”