COFFEEPRO KOFFIEBABBEL ‘Van bijzaak worden koffie en thee nu steeds meer hoofdzaak in de horeca’

  • Beeld: D.E Koffiemeester Leon Keekstra: “Er is een verschuiving gaande in de horeca. Van bijzaak worden koffie en thee nu steeds meer hoofdzaak in de horeca.” FOTO: Dirk Bosman. COFFEEPRO 1, 2015
    Beeld: D.E Koffiemeester Leon Keekstra: “Er is een verschuiving gaande in de horeca. Van bijzaak worden koffie en thee nu steeds meer hoofdzaak in de horeca.” FOTO: Dirk Bosman. COFFEEPRO 1, 2015

Op de Horecava in de Rai in Amsterdam spraken we halverwege januari voor de rubriek Koffiebabbel in Coffeepro 1 van 2015, diverse mensen uit de Nederlandse koffie- en theewereld over de koffie- en theetrends die wij dit jaar kunnen verwachten.

 

D.E Koffiemeester Leon Keekstra treffen we aan in de stand van Douwe Egberts en Pickwick: “Er is een verschuiving gaande in de horeca. Vroeger kwamen gasten voor food naar een restaurant. Wat nu steeds meer aan het gebeuren is dat mensen speciaal voor bepaalde koffies en theeën naar een horeca-etablissement komen, om deze dranken vervolgens te gaan combineren met eten. Van bijzaak worden koffie en thee nu steeds meer hoofdzaak in de horeca.”

 

'Thee wordt de nieuwe koffie'

“Thee wordt de nieuwe koffie”, zegt Rik van Paassen en hij doet de marketing bij Peeze. “Op de Horecava hebben wij dit jaar een losse theeconcept gelanceerd. Losse thee is een mooie manier om bij gasten een theebeleving aan de tafel te creëren. Met het losse theeconcept van Communitea bieden wij horecaondernemers theeën aan die naast dat ze bewust zijn gekozen, ook allemaal een verhaal hebben. Veel horecagasten beleven er in toenemende mate plezier in om aan hun tafeltje hun eigen zelf gekozen thee te zetten. Als het om koffie gaat dan gaan we dit jaar in de horeca meer een breder of wisselend assortiment aantreffen zodat gasten meer mogelijkheden krijgen om zelf te kiezen. Het gaat steeds meer draaien om onderscheidende koffies met een verhaal. Ook voor specialty coffees voorzie ik een goed jaar.”

 

'Beleving wordt dit jaar steeds belangrijker in de horeca'

Annet Hilberdink is verantwoordelijk voor de marketing bij Mocca d’Or. “Beleving van koffie en thee wordt dit jaar steeds belangrijker in de horeca. Als het koffie gaat dan komen er steeds meer variëteiten. Mocca d’Or heeft onlangs bijvoorbeeld ook weer twee nieuwe en bijzondere koffies op de markt gebracht. Daarnaast merken wij duidelijk dat horecazaken weer willen en durven te investeren in nieuwe en kwalitatief goede machines. Als het om thee gaat dan is er in 2015 veel ruimte in de horeca voor de lancering van mooie theeconcepten, waarbij de presentatie van thee steeds belangrijker wordt. Met een standaard kopje thee kun je anno 2015 in de horeca eigenlijk niet meer bij je gasten aankomen. Voor de verkoop van biologische theeën verwacht ik trouwens ook een goed jaar.”


'Single origins koffies ziijn de trend in 2015'

Tot slot praatten we ook even met directeur Thomas Overmaat van DEAC Nederland BV. “In 2015 zijn single origins koffies de trend. Specialty coffees zijn dit jaar ook trendy, maar ik denk niet dat het commercieel gezien een doorslaand succes wordt in bijvoorbeeld drukke dagzaken. Hier gaat het namelijk om de omzetsnelheid. Beleving wordt dit jaar ook steeds belangrijker met bijvoorbeeld de komst van meer mooie koffiemachines in horecazaken. Zowel op het gebied van koffie, maar ook zeker thee. Tijdens de Horecava hebben wij het Theéma losse theeconcept geïntroduceerd. Naar losse thee kwam namelijk steeds meer vraag in de markt. Veel gasten vinden het tegenwoordig leuk om op hun tafeltje zelf hun favoriet thee te maken. Het Theéma losse theeconcept bestaat uit negen heerlijke smaken en is onderscheidend te noemen, omdat het niet bij de reguliere groothandels te verkrijgen is.”