Chocolaterie Mousset presenteert chocolade als juwelen
In Arnhem zijn twee zaken van Chocolaterie Mousset te vinden. Drijvende krachten achter deze bloeiende onderneming zijn de broers Martin en Theo Gerrits. Zij zijn van mening dat de recessie, die nog niet helemaal over is, goed is voor chocolatiers. "Door de economische tegenwind geeft men geen grote cadeaus meer. In plaats daarvan komen ze vaker bij ons voor goedkopere geschenken van chocolade. Consumenten weten ons in deze tijd ook uitstekend te vinden, omdat ze bijvoorbeeld minder uit eten gaan en ze zichzelf thuis wel goed en lekker willen verwennen.
Martin Gerrits (44) nam zeven jaar geleden Chocolaterie Mousset over. Het bedrijf was op sterven na dood. Een voormalige chef die in dienst was van het kinderloze echtpaar Mousset, had de onderneming jaren geleden daarvoor overgenomen. "Er werden tot voor zeven jaar geleden geen handgemaakte bonbons meer geproduceerd, terwijl Mousset daar echt een grote naam in had. Mijn belangrijkste doelstelling was dan ook om hier weer mee te starten. Vanuit de open winkel in het centrum van Arnhem maakte ik weer zelf bonbons en klanten van vroeger wisten de zaak al snel weer als vanouds te vinden. Een klant vertelde dat hij rook dat er weer zelf chocolade werd gemaakt. Dit was voor mij een groot compliment. Met de overname in 2004 verplaatste ik de winkel van de Vijzelstraat naar de Koningstraat vanwege de hoge huur. In Winkelcentrum Kronenburg zijn wij al ruim tien jaar te vinden."
Aparte productieruimte
De jongste Gerrits was eerst werkzaam als banketbakker. "Via een neef kwam ik hier terecht, want ik wilde graag het nog fijnere werk gaan doen. Inmiddels ben ik al 26 jaar chocolatier." Drie jaar geleden deed broer Theo (49) zijn intrede in het bedrijf. De broers hebben de taken onderling goed verdeeld. Ze zijn beiden directeur. Martin vervult de functie van productiechef en stuurt de winkel in Arnhem-Centrum aan, terwijl Theo hetzelfde doet met de winkel in Winkelcentrum Kronenburg. Theo is daarnaast verantwoordelijk voor de werkzaamheden op kantoor en doet personeelszaken. "Aan de Veilingstraat namen we drie jaar geleden een productieruimte in gebruik. Vanwege de toegenomen drukte lukte het helaas niet meer om alles in de winkels te produceren. We hebben een productieruimte van 240 m2. Een deel hiervan is kantoor. Vanwege toegenomen drukte hebben we er onlangs nog 110 m2 bij gehuurd", zegt Theo.
Passie
Theo en Martin hebben allebei een passie voor chocolade. Martin: "Van chocolade krijg je nooit genoeg. Je kunt er van maken wat je wilt. Het is een dankbaar product om te verkopen." Theo vult aan: "Chocolade is een fascinerend product."
Luisteren naar klanten
Door hard te werken wisten de broers de omzet van de winkels vanaf een nulpunt naar een hoog plan te tillen. Theo: "De kracht van ons bedrijf is dat wij onze klanten een breed assortiment aan bonbons en allerhande chocoladeproducten aanbieden. Zo verkopen wij eetbare fotolijsten en hele leuke geschenken voor juffen en meesters. Wij bieden onze klanten heel exclusieve producten aan van chocolade en daardoor weten mensen ons goed te vinden. Ook kunnen wij snel schakelen. Een ander sterk punt van ons is dat wij allebei met regelmaat werken in onze winkels. Hier krijgen wij de informatie om goede producten neer te zetten. Wij luisteren goed naar de wensen van onze klanten en spelen hier op in. Daarnaast besteden wij veel aandacht aan de inrichting van de zaken. Mensen die binnenkomen, moeten echt denken van wouw hier wil ik bonbons of chocoladeproducten kopen. Wij presenteren chocolade als juwelen. Het zijn stuk voor stuk bijzondere creaties en die verdienen een bijzondere vorm van presentatie. Last van concurrentie hebben wij niet. Onze bonbons en chocoladeproducten zijn exclusief. Onze grootste lastposten zijn zon en warmte."
Mond-tot-mondreclame
De broers verzorgen ook regelmatig workshops. "Die zorgen voor veel mond-tot-mondreclame. Na de workshops begroeten we met regelmaat deelnemers in onze winkels. Workshops worden steeds populairder, omdat mensen zich willen blijven verwennen", aldus Martin.
Assortiment
Chocolaterie Mousset verkoopt zowel vorm- als glaceerbonbons. De verhouding is 50:50. De productieleider: "Voor het glaceren gebruiken we een glaceermachine van het merk Sollich. Ons bonbonassortiment bestaat uit 38 soorten. Wij bieden bonbons aan op chocolade- en crèmebasis. Er is bij ons wel vraag naar bonbons met een smaakje, maar niet heel veel. Bij ons gaat het om de kwaliteit waardoor er massa's worden verkocht aan ons hele grote landelijke klantenbestand. 50 procent van de omzet komt van vaste klanten die wekelijks of maandelijks langskomen. Omzetmakers in onze winkels zijn slagroomtruffels en rumkransjes. Tussen Sinterklaas en Oud en Nieuw verkopen wij in drie weken tijd voor 1300 kilo aan rumkransjes. Een andere echte omzetmaker zijn chocoladeletters. Jaarlijks verkopen wij ongeveer 18.000 stuks. Iedere letter decoreren we zelf en pakken wij handmatig in. November en december zijn verreweg de drukste maanden van het jaar."
Callebaut
Gerrits koopt al het chocolade in bij Callebaut. "Jaarlijks verwerken wij 12.000 kilo aan chocolade tot bonbons en chocoladeproducten. Martin vertelt dat de contacten met Callebaut zeer goed zijn. "Tweemaandelijks krijgen we bezoek van een vertegenwoordiger. Via e-mail houdt Callebaut ons op de hoogte van ontwikkelingen. Van oudsher doet Mousset zaken met deze leverancier. Ze hebben de beste chocolade die er is. Wij hebben de chocolade die extra romig van smaak is. Onze klanten willen geen andere chocolade dan van Callebaut. We gebruiken voor 95 procent duurzame chocolade. Klanten vragen hier trouwens niet naar."
Machines
Op dit moment werken er dertien mensen bij dit bedrijf. Tijdens de productie maken de drie chocolatiers (waarvan één leerling) van Chocolaterie Mousset slechts gebruik van een beperkt aantal machines. Theo sluit af. "Wij doen het liefst alles met de hand. Op dit moment gebruiken wij twee mouleermachines van Koenen uit Gilze. Die zijn zes jaar oud. Bij Koenen gaan we eerdaags nog een mouleermachine aanschaffen voor witte chocolade. Wij doen graag zaken met dit bedrijf. Ik ken de heer Koenen al van de vorige eigenaar. Hij heeft veel verstand van zijn vak. Blijven investeren in goede machines vinden wij bijzonder belangrijk, omdat wij ons machinepark graag up to date willen houden. Wij investeren sowieso zoveel mogelijk in ons bedrijf. Wij nemen allebei al een paar jaar genoegen met een minimuminkomen. Als de economie weer volledig uit het dal is gaan we onszelf ook beter belonen. Martin en ik werken keihard. Gemiddeld zo'n tachtig uur per week. Als we nu al onze uren zouden rekenen dan verdienen we echt een schijntje. Maar om onze zaak te laten groeien, nemen wij hier nu genoegen mee. Wij voorzien een goede toekomst voor ons bedrijf. We blijven groeien en zijn continue vernieuwend bezig."