'Brood blijft in de toekomst toch van de bakker'

  • Arend Kisteman van De Stadsbakker in Zwolle: "Supermarkten geven klanten steeds meer een versidee, door het afbakken van brood in de winkels."(Foto: Dirk Bosman). LMK, week 32 / Copyright tekst en foto Dirk Bosman. Alle rechten voorbehouden.
    Arend Kisteman van De Stadsbakker in Zwolle: "Supermarkten geven klanten steeds meer een versidee, door het afbakken van brood in de winkels."(Foto: Dirk Bosman). LMK, week 32 / Copyright tekst en foto Dirk Bosman. Alle rechten voorbehouden.

ZWOLLE – Supermarkten slagen er steeds beter in om klanten te lokken met brood, met name door het afbakken van brood. Toch denkt Arend Kisteman (26), die deze week een nieuwe bakkerswinkel De Stadsbakker in het centrum van Zwolle opent, dat brood ook in de toekomst van de bakker blijft. “Door beleving, service en kwaliteit.”

 

Volgens de jonge Zwollenaar hebben veel bakkers het zich aan zichzelf te danken dat hun winkel in de huidige tijd niet rendabel genoeg is of afstevent op een bankroet. Gemiddeld komt een klant 16,6 keer per jaar bij de bakker op bezoek. Vier jaar geleden was dit nog 18,1 keer. “Als bakkers niet uitkijken dan gaan supermarkten nog meer brood verkopen. Bakkers moeten zich meer met de klant gaan bezighouden en zich naar buiten toe meer als ondernemer profileren. Nog steeds zie ik dat bakkers ’s nachts al het brood bakken, om ’s ochtends kort na de opening van de winkels naar huis te vertrekken. Contact met de klant is er hierdoor nauwelijks. Wil je als ondernemer weten wat de klant wil dan is het essentieel om tijdens de openingsuren op de winkelvloer aanwezig te zijn.” Hiermee zit Kistemaker helemaal op één lijn met de conclusie van het Nederlands Bakkerij Centrum, dat bakkers adviseert meer aandacht te schenken aan de kwaliteit van het productaanbod, aan de klant en aan goed en onderscheidend ondernemerschap! Marketing Het is Volgens Kisteman een feit dat de supers de laatste jarenerg oed bezig zijn op het gebied van het verkopen van brood. “Zij geven klanten steeds meer een versidee, door het afbakken van brood in de winkels.

 

Qua marketing klopt verder alles honderd procent. Denk maar aan de broodlijn Ben van Bakel, die PLUS Supermarkten vorig jaar zomer heeft geintroduceerd. Deze keten heeft dit marketingtechnisch gezien erg goed aangepakt. Veel klanten van PLUS denken dat dit brood van de echte bakker komt, wat natuurlijk helemaal niet waar is.” naar boven