"Duurzaamheid is geen hype"

  • "Ik durf te stellen dat duurzame ingrediënten en producten over vijf jaar de standaard zijn in de voedingsmiddelenindustrie", zegt Gerhard de Ruiter. (Foto: Unimills/ Sime Darby). / Copyright tekst: Dirk Bosman/ DIBEBO Tekstproducties.
    "Ik durf te stellen dat duurzame ingrediënten en producten over vijf jaar de standaard zijn in de voedingsmiddelenindustrie", zegt Gerhard de Ruiter. (Foto: Unimills/ Sime Darby). / Copyright tekst: Dirk Bosman/ DIBEBO Tekstproducties.

Unimills, een dochteronderneming van de Maleisische international Sime Darby (de grootste palmolieproducent ter wereld), levert steeds meer duurzame grondstoffen voor onder meer onze branche. Het gaat om plantaardige oliën en vetten. Gerhard de Ruiter is bij Sime Darby/ Unimills werkzaam als Hoofd Innovatiecentra Europa.

 

Zwijndrecht is de Europese vestigingsplaats van Sime Darby. Unimills is in die plaats een raffinaderij van plantaardige oliën en vetten voor de Europese voedingsmiddelenindustrie. "Wij leveren onze oliën en vetten aan A-merken, middelgrote producenten van voedingsmiddelen en producenten van huismerken in een straal van circa duizend kilometer vanaf Zwijndrecht. Op dit moment produceren en leveren wij circa 250 op maat gemaakte ingrediënten. Voor de productie passen we diverse processen toe, zoals traditionele raffinage, droge fractionering, het maken van vetvlokken. Ook gebruiken wij moderne enzymtechnieken."

 

Merken

Unimills verkoopt zijn producten onder een aantal merknamen. Het Hoofd Innovatiecentra Europa: "MasterCraft is een van onze nieuwe merken en is sinds november 2009 op de markt. Het betreft vetten voor de productie van onder meer koekjes, snoep, chocoladerepen, bonbons en nougat. MasterCraft® 273 is een product dat specifiek is ontwikkeld voor gebruik als vulling in bonbons gemaakt van echte chocolade. Deze bezit een uitstekend mondgevoel, bevat minder verzadigd vet en is een mooi voorbeeld van een duurzame vernieuwing die beter voor de gezondheid is; in vergelijking met traditionele producten".

 

Een ander merk van Unimills is GoldBake. "Deze vetten worden rechtstreeks in bakkerijdegen toegepast." Ook nieuw in het assortiment is de Delico® 175. "Deze bestaat uit plantaardige olie en wordt gebruikt bij het maken van hazelnoot en chocoladepasta. Het mondgevoel van Delico® 175 is uitstekend, net als de smeerbaarheid. Het grootste pluspuntis dat het dertig procent minder verzadigd vet bevat", aldus De Ruiter.

 

Het motto van Unimills en Sime Darby is 'Developing Sustainable Futures', ofwel het ontwikkelen van een duurzame toekomst. De Ruiter wil dit graag verduidelijken. "Al 25 jaar is Sime Darby actief op het gebied van duurzame innovatie Hiervoor won ons moederbedrijf in 1992 zelfs de prestigieuze UN Global 500 Award voor onze Zero Burning Policy. Als palmolieproducent waren wij de eerste die restanten van trossen tijdens de productie niet meer verbrandden. In plaats daarvan worden de zogenaamde ´empty fruit bunches´ gecomposteerd om vervolgens als mest weer op het land terecht te komen."

 

Duurzame grondstoffen

De 45-jarige zegt dat duurzame grondstoffen de toekomst hebben. "Absoluut. In 2015 zijn er voor de voedingsmiddelenindustrie veel meer duurzame producten ontwikkeld. Hiermee bedoel ik ingrediënten en producten die met respect voor de natuur en de mensen gemaakt zijn. Dit is geen hype, maar het is een trend die zich verder doorzet. Ik durf te stellen dat duurzame ingrediënten en producten over vijf jaar de standaard zijn in de voedingsmiddelenindustrie. Hoewel de prijs van duurzame producten, onder andere door de hoge kosten van certificering, in eerste instantie hoger zal liggen, zijn wij ervan overtuigd dat de markt op termijn op duurzame ingrediënten overstapt."

 

Producenten kiezen tegenwoordig al steeds meer voor een duurzame productie. In dit kader haalt De Ruiter een sprekend voorbeeld aan. "Op onze plantages van palmolie in Maleisië en Indonesië werd er vroeger gebruikgemaakt van chemische bestrijding tegen ratten toegepast. Rattengif hanteren we echter niet meer, want nu leven er uilen op de plantages die alle ratten opeten. Ieder uilenpaar werkt op jaarbasis twaalfhonderd ratten naar binnen. Met andere woorden: traditionele landbouw verschuift steeds meer naar duurzame landbouw."

 

Onderscheidend vermogen

"Je ziet", zo vervolgt De Ruiter, "in de voedingsmiddelenindustrie vaak dat producenten voor hun klanten ingrediënten kant-en-klaar op de plank hebben staan. Op deze manier werken wij zeker niet. Wij gaan een stapje verder. Wij werken samen met onze klanten op een open en transparante wijze aan op maat gemaakte producten. Op deze wijze onderscheidt Sime Darby/ Unimills zich nadrukkelijk."

 

Tien jaar geleden waren er erg weinig duurzame grondstoffen voorhanden in de voedingsmiddelenindustrie. "Maar dit is helemaal veranderd. Duurzaamheid, fair trade, en gezondere grondstoffen, minder E-nummers op verpakkingen door het gebruik van natuurlijke grondstoffen, zijn voor producenten van voedingsmiddelen inmiddels belangrijke begrippen. Wij staan er volledig achter, want alleen op deze manier lukt het ons om samen met onze klanten een duurzame toekomst te ontwikkelen", besluit hij.